Passat stasjonsvogn ble folkebilen i en årrekke i Norge. Nå er den ute av historien, men snart kommer Volkswagens første elektriske stasjonvogn med navnet ID.7 Tourer. Og her skal det både være masse plass og rekkevidde på over 60 mil i den nesten fem meter lange bilen.

ID.7 Tourer lanseres i Europa til neste år – samme år som Volkswagen personbil i Norge blir fullelektriske, skriver importøren i en pressemelding.

De første bildene av Volkswagens fortsatt lett kamuflerte stasjonsvognutgave av ID.7 viser en god del likhet med allerede nevnte Passat, og det loves at bilen skal være på norske veier i løpet av året. Før det, allerede om få uker, dukker Volkswagens nye flaggskip opp, Coupé-utgaven av ID.7, en stor sedan med mye plass til folk og bagasje.

Mye plass

Bildene av ID.7 Tourer viser en foreløpig kamuflert bil. Det endelige designet blir offentligjort i løpet av de kommende månedene.

– Stasjonsvognutgaven av ID.7 blir en fantastisk tilvekst til en allerede bred elbilportefølje. Samtidig ser vi at den store innvendige plassen og designet til coupé-utgaven appellerer til norske barnefamilier og andre med ønske om en stor elbil med lang rekkevidde, sier Rudi Sand, produktsjef for Volkswagen ID.7 i Harald A. Møller AS.

Med 60 års erfaring med stasjonsvogn, er det åpenbart at Volkswagen har stor tro på nykommeren.

– Vi har grunn til å tro at det blir en forholdsvis jevn fordeling mellom denne utgaven og firedørs-coupéen. Det skyldes også at sistnevnte har så stor innvendig plass at den nærmest kan karakteriseres som en sportslig stasjonsvogn, sier Sand.

Over 60 mil

ID.7 Tourer byr på 545 liter bagasjeplass, selv med fem passasjer i bilen (målt med last opp til kanten på baksetet). Legges baksetet ned, byr den neste to meter lange lasteplassen på 1714 liter.

I likhet med coupé-utgaven av ID.7, skal ID.7 Tourer produseres på Volkswagens anlegg i Emden. Etter ID.4, ble ID.7 den andre MEB-modellen som produseres på dette anlegget nord-vest i Tyskland. Nå er de første ID.7 straks på plass i Norge.

Volkswagen ID.7 Pro kommer med en effekt på 286 hk, og en netto batterikapasitet på 77 kWh som gir en WLTP-rekkevidde på 616 km på den modellen som nå kan bestilles. Den kan hurtiglades med inntil 175 kW, noe som kan lade batteriet fra 10 til 80 prosent på under en halvtime, Vi regner med at Tourer blir utstyrt på samme måten og dermed passerer 600 km rekkevidde.