Fra USA-show med gode nyheter

Han dro til Los Angeles Auto Show for å se Norges mest solgte suv i ny og ladbar drakt. Han kom tilbake med sterk tro på den men oppdaget også hvor forskjellig USA er fra Europa.

Publisert Publisert

Toyota Sør-direktør Geir Skogdalen foran Toyotas hydrogenbil Mirai som nå lanseres i helt ny sedanutgave. Foto: Privat

  • Tor Mjaaland

I Los Angeles fikk Toyota Sør-direktør Geir Skogdalen med seg spennende nyheter fra eget merke, men han så også at elbilene fra mange produsenter nærmest var gjemt bort i en krok.

– Pick up-er med svære motorer står fortsatt høyest i kurs hos amerikanerne, ser det ut til. Elbiler, hybrider og plug in-biler, som vi her hjemme har et sterkt fokus på, var nærmest for en parantes å regne på Los Angeles Auto Show, sier Skogdalen, nylig hjemkommet fra vestkysten av USA.

Toyota Rav4 er mest solgte suv i det norske markedet. I Los Angeles hadde den sin verdensdebut i ladbar utgave med over 60 km rekkevidde. Foto: Privat

Rav4 Plug-in

Viktigst på utstillingen for Toyota-sjefen var nok bilen han og svært mange er skråsikre på blir en salgsvinner i Norge, nemlig suven Toyota Rav4 Plug-in. I Toyotas velprøvde hybridversjon er den allerede Norges mest solgte suv.

– Som plug in, med de avgiftsfordeler det medfører i det norske markedet, kommer den til å få et nytt løft, lover Skogdalen som kjapt nevner det han betegner som klasseledende på ytelse og effektivitet med 0-100 km/t på 6,2 sekunder og CO2-utslipp på under 30 g/km. Litium-ion batteri med hele 17,8 kwh kapasitet skal gi elektrisk rekkevidde på over 60 km.

Med 306 hk til disposisjon får bilen krefter over de aller fleste suv-er på norske veier. Den fossile motoren er den samme som i dagens Rav4, en 2,5 liters bensinmotor med Toyotas kjente hybrid-løsning. Det skulle tilsi moderat bensinforbruk også når strømmen er brukt opp.

Bagasjeplass

Nordmenn er alltid opptatt av bagasjeplass. Vel vitende om at batteriene har en tendens til å stjele bagasjeplass i elbiler og plug in-biler, kan Skogdalen berolige med at det er liten forskjell på bagasjekapasitet i dagens versjon av Rav4 og plug in-utgaven. Faktiske tall er så langt ikke oppgitt.

Heller ikke prisen i Norge er fastsatt, men Toyota Sør-sjefen er trygg på at den vil ligge rundt prisen på dagens hybridutgave nemlig rundt en halv million kroner. Bilen får firehjulstrekk. Det er viktig for mange norske kjøpere.

En annen bil som gjorde inntrykk på Skogdalen var den hydrogen-elektriske Toyota Mirai i ny og spenstig utgave. Mange vil mene at den var litt underlig i design da den ble lansert i 2014. Nå har åpenbart designavdelingen vært på kurs, og hydrogenbilen Toyota viste frem i Los Angeles fikk mange til å heve øyenbrynene.

Elegant sedan

– Mirai er blitt en virkelig elegant sedan som kommer til Norge i 2020, sier Skogdalen og understreker at Toyota fortsatt har stor tro på hydrogenbiler. Nye Mirai er nærmere fem meter lang og skal ha en rekkevidde på rundt 650 kilometer.

Rekkevidde og forbruk på fossile biler virket det ifølge Skogdalen ikke som amerikanerne var særlig opptatt av.

– Komfort og høy motorytelse står i fokus. Sånn sett var bilutstillingen i Los Angeles svært forskjellig fra det vi så i Genevé i mars der elbiler, hybrider og ladbare hybrider preget utstillingen, sier Toyota Sørs administrerende direktør Geir Skogdalen som tross alt registrerte økende interesse for elektrifiserte biler.

– Vi vil helt sikkert se en større endring i USA i løpet av de neste 5-10 årene enn i de foregående. for eksempel er hydrogen et satsingsområde i USA, sier han..

Publisert