Prøvekjørt BMW X2 xDrive 25e: Stiligst i den ladbare suv-gjengen

BMW X2, suv-cupeen, som tyskerne kaller den, har vært på markedet et par år. Nå har den fått motoren som treffer i Norge, men er fortsatt «den kule» suven for feinschmeckerne.

Publisert: Publisert:

BMW X2 xDrive25e er den ladbare utgaven av suv-en X2 som har vært på markedet siden 2018. Foto: Tor Mjaaland

  • Tor Mjaaland

BMW er ikke snau når det gjelder ladbare utgaver. De formelig strømmer ut i et norsk marked som liker slike og avgiftsbelønner dem så det suser. Nyeste tilskudd er X2 xDrive25e, som navnet forteller med BMWs firehjulsdrift og en e i navnet for elektromotoren.

Vi har prøvd bilen, og den kjører like bra som den ser ut. Bilen er lavere og mer aerodynamisk enn X1-utgaven, har litt mindre plass til bagasjen, men slår etter vår mening broren, eller kanskje helst søstera, når det gjelder utvendig design.

Innvendig er det sedvanlig høyt BMW-nivå på det aller meste. Foto: Tor Mjaaland

Samme motor

X2 xDrive25e har samme motorisering som X1 xDrive25e, som har blitt en svært populær modell i Norge. Det betyr en tresylindret bensinmotor på 125 hk koblet sammen med en elektrisk motor på 70 kW/95 hk. Firehjulsdriften oppnås ved at bensinmotoren leverer kreftene til forhjulene, mens den elektriske motoren leverer til bakhjulene. Samlet gir det en motoreffekt på 220 hk og et dreiemoment på 385 Nm.

Sportssetene i testbilen ga utrolig god støtte og høy sittekomfort. Foto: Tor Mjaaland

Det holder i massevis. 6,8 sekunder fra stillestående til 100 km/t er mer enn raskt nok . Minst like viktig er at den klarer rundt fem mil på strøm. Etter WLTP-normen er rekkevidden oppgitt til 53 kilometer. Er du ladeflink, kjører du elektrisk i det daglige om du ikke er langpendler til jobben. Etter prøveturen anslår vi realistisk elektrisk kjørelengde til mellom 45 og 50 kilometer.

Senket litt

Den ladbare utgaven av X2 er senket rundt 10 millimeter for å gi minst mulig luftmotstand. Dermed enda litt mer «coupé»! Motorstøy er så å si fraværende, litt dekksus opplevde vi, det kan skyldes hjulene på testbilen.

Bare ladeluka foran på venstre side forteller at denne utgaven av BMW X2 er ladbar. Foto: Tor Mjaaland

Batteriene i de ladbare bilene stjeler som vanlig litt plass i høyden. 410 liters bagasjevolum er helt greit, og her er det mange muligheter for å legge ned baksetene. Skiluke liker vi nordmenn godt.

Takket være fravær av norske avgifter er startprisen på hyggelige 453.200 kroner. Men da får du en forholdsvis ribbet bil når det gjelder utstyr. Bilen vi prøvde var helt i den andre enden av utstyrsskalaen og hadde en pris på rundt 660.000 kroner.

Bakseteplassen er god for to personer, litt trangt for tre voksne. Foto: Tor Mjaaland

Hadde alt

Men testbilen hadde absolutt alt. Vi vil tro de fleste vil havne i overkant av 550.000 kroner for en ladbar X2 før de har forlatt butikken. Da har de fått en velutstyrt bil som ikke minst innvendig oser av sedvanlig BMW-kvalitet.

For innvendig er det rett og slett lekkert. Sportssetene i testbilen gir maksimal komfort også om det skulle komme en brå sving litt kjapt på føreren. Den aktive cruisekontrollen med bremsefunksjon holder avstanden til bilen foran, køassistenten overtar det meste av den kjedelige køkjøringen, og med BMW kaller «driving assistent plus» har du det aller meste som finnes på markedet av sikkerhet og komfort. Men dette er ekstrautstyr, samtidig som det er viktig for trygghet underveis.

Bagasjerom på 410 liter er nok i minste laget for en familie. Foto: Tor Mjaaland

Ikke henger

Med e-Drive knappen mellom forsetene velger du mellom hvor du vil hente kreftene fra. Bilen starter alltid i auto e-drive-modus der forbrenningsmotor og elmotor skal gi mest mulig tur for pengene. Så kan du velge å kjøre utelukkende elektrisk eller spare strøm for bruk når det er viktig, eller kanskje påbudt med utslippsfri kjøring, ved å velge «save battery».

Som familiebil er kanskje ladbare X2 i minste laget for mange. Uten tilhengermulighet vil nok mange heller velge ladbare X1. Men som en av de kuleste og lekreste kompakte suvene på veien, får du en ekstra porsjon godfølelse bak rattet. Samtidig som du får BMW-kvalitet til subsidiert norsk plug-in pris.

Navnet på bakenden forteller at det dreier seg om en ladbar utgave. Foto: Tor Mjaaland

Fakta

Bil: BMW X2 xDrive25e
Pris: Fra kr 471.500,-
Pris prøvd bil: 666.850,-
Motor: 1,5 liter bensinmotor
Effekt: 125 hk
Elmotor: 70 kW/95 hk
Systemeffekt: 220 hk
Dreiemoment: 385 Nm
Batterikapasitet: 10 kWt
Toppfart: 195 km/t
Toppfart elektrisk: 135 km/t
0–100 km/t: 6,8 sek.
Forbruk blandet kjøring: 0,18 l/mil (WLTP)
Tankvolum: 36 liter
Lengde/bredde/høyde: 4348/1824/1576 mm
Bagasjevolum: 410l/1290 l
Vekt: 1805 kg

Kjøreegenskaper

Morsomt å sitte bak rattet i denne. Rask nok, ligger godt på veien takket være ekstra batterivekt og mye førerstøtte om du er villig til å betale for det.

Design

Noen hevder av suv-er aldri kan bli vakre. Det har de kanskje rett i et stykke på vei. Men den ladbare utgaven av X2 xDrive er absolutt en av de stiligste i suv-gjengen. Innvendig er det BMW-lekkert.

Økonomi

Med rundt fem mil på strøm får du billig kjøring i det daglige. Og innkjøpsprisen er grei takket være så å si null i avgifter. Ekstrautstyret koster imidlertid en god del.

Pluss

Tøft utseende, bra elektrisk kjørelengde, morsom på tur og kjapp i akselerasjonen til «bare» å ha systemeffekt på 220 hk. Drivstoffvennlig bensinmotor.

Minus

Litt lite bagasjevolum til å være familiebil, forholdsvis kostbart ekstrautstyr. Litt dekkstøy på modellen vi kjørte. Liten bensintank, som på en god del av de ladbare bilene.

Publisert:

Les også

  1. En vinner på pris og rekkevidde

  2. Test BMW 330e xDrive Touring: «Miljø-stasjonsvogn» på høyt nivå

  3. Nå kommer den populære suv-en som elbil

Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil
  2. BMW