VOLKSWAGEN PASSAT ALLTRACK: Høyere bakkeklaring, bredere skjermer og et litt barskere utseende gjør at Alltrack skiller seg ut fra en vanlig Passat. Firehjulsdrift er selvsagt på plass. Foto: Volkswagen
BMW 2-SERIE GRAN TOURER: Lengre, med plass til syv personer og ellers lik Active Tourer. Slik gjør BMW seg lekker for storfamilien. FOTO: BMW Foto: BMW
Avensis er ikke virkelig ny, men en kraftig oppgradering av dagens modell. Ny front gir bilen særpreg, men det spørs om det holder i en klasse der mange av konkurrentene er helt nye. Foto: Toyota
OPEL KARL: Med Karl vil Opel konkurrere med blant annet Volkswagen Up. Men bilen virker aller mest som en oppfølger til Agila, med sin høybygde form. Karl skal bygges i Korea. Foto: Opel
TOYOTA: Også Auris pyntes opp foran utstillingen i Genève. Ny front er den viktigste endringen. Foto: Toyota
MAZDA CX-5: Nye materialer og utvendige designendringer skal gjøre Mazda CX-5 klar for nye år i felten. Også Mazda 6 får en oppgradering. Foto: Mazda
FERRARI 488 GTB: Etterfølgeren til Ferrari 458 Italia heter 488 GTB. Bilen har fortsatt en V8er, men slagvolumet er redusert og bilen har fått turbo. Dermed går forbruket ned, samtidig som ytelsen øker til 670 hk. Foto: Ferrari
RANGE ROVER EVOQUE: Range Rover pusser på Evoque foran årets utstilling. Bilen får visse designmessige endringer, mens de tekniske endringene blir begrensede. Foto: Range Rover
PORSCHE CAYMAN GT4: Cayman har alltid havnet litt i skyggen av 911, men med GT4 bygger Porsche igjen en ekte og kompromissløs sportsbil. Bilen får en bokser-sekser med 385 hk. Foto: Porsche
AUDI PROLOUGE AVANT: Foreløpig knytter ikke Audi konseptbilen opp mot noen fremtidige modeller, men fronten får vi se på kommende modeller fra produsenten. Konseptbilen er en ladbar hybrid, med en elektrisk rekkevidde på 54 kilometer. Foto: Audi
AUDI RS3: 367 hestekrefter i en Audi A3? Jo da, det kommer i RS3. Motoren får fem sylindre, og for entusiastene bringer det frem minner fra den gang Audi var så fremgangsrike i rallysporten med Ur- og Sport Quatto. Foto: Audi

Det er slutt på tiden da man dro på bilutstilling full av forventning. Da bilene sto gjemt bort under pledd i påvente av en høytidelig avduking. Avdukingene skjer fortsatt, men de fleste nyhetene er kjent lenge før messen åpnes.

Slik er det også foran årets bilmesse i Genève, der BMW bygger videre på sin 2-serie Active Tourer og Volkswagen kontrer med en ny utgave av familiebilen Touran.

BMW 2-SERIE GRAN TOURER: Lengre, med plass til syv personer og ellers lik Active Tourer. Slik gjør BMW seg lekker for storfamilien. FOTO: BMW Foto: BMW

BMWs 2-serie har fått mye oppmerksomhet. Mest fordi den som den første BMW-en har forhjulstrekk. Nå viser BMW en ny versjon av bilen. Teknisk er den lik, men med en lengde på 4,56 meter er den 214 millimeter lengre enn forgjengeren som ble lansert her hjemme i fjor høst.Samtidig har BMW gjort bilen 53 millimeter høyere, og på den måten fått plass til en ekstra seterad. Dermed kan 2-serie Gran Tourer, som er navnet på den lange utgaven, huse inntil syv personer.

Les mer:

Lettere, men større Touran

Større, med flere praktiske løsninger, og samtidig lettere. Det er oppsummeringen av den nye Touran. Bilen får blant annet en helt ny seteløsning som er mer brukervennlig og lettere. Foto: VW

Slike krumspring kan folkene hos Volkswagen ikke sitte rolig å se på. Derfor er deres overraskelse i Genève en helt ny Touran, etter at dagens modell har vært på markedet i en årrekke.Bilen har fått et nytt fjes, og proporsjonene er blitt mer moderne. Samtidig er bilen slanket med rundt 100 kilo, trass i at den er noe lengre enn forgjengeren. Dermed får man bedre innvendig plass, noe også den økte akselavstanden på 113 millimeter bidrar til.

Ett nytt interiør skal være med på å gjøre Touran mer praktisk, og som i BMW-en kan man også her utstyre bilen med et passasjersete som kan felles ned. Dermed kan man utnytte hele den innvendig lengden når man trenger å frakte lange gjenstander.

Rent teknisk har Volkswagen modernisert motorpaletten. I praksis betyr det mer effekt, men takket være mindre luftmotstand og lavere vekt, lover Volkswagen oss at forbruket er redusert med rundt 19 prosent sammenlignet med forgjengeren.

Oppgradert Avensis

Avensis er ikke virkelig ny, men en kraftig oppgradering av dagens modell. Ny front gir bilen særpreg, men det spørs om det holder i en klasse der mange av konkurrentene er helt nye. Foto: Toyota

Med ny Volkswagen Passat og ny Mondeo har det vært tøft å hete Toyota Avensis den siste tiden. Salget har stupt, og i 2014 gikk det tilbake med 44 prosent sammenlignet med 2013, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).Dermed kan man slippe et lettelsens sukk i Toyota når den nye Avensisen nå vises frem. En mer aggressiv front er på plass, sammen med visse endringer av lyssignaturen fra baklysene.

Men det er på ingen måte snakk om noen ny Avensis, heller en grundig oppgradering av modellen som selges i dag. Spørsmålet er om dette er nok – i en klasse der konkurrentene nylig har lansert helt nye modeller.

SKODA SUPERB: Enda større enn forgjengeren, og mer luksuriøs – men likevel solid plantet i mellomklassen. Dette er den nye Skoda Superb, men virkelig viktig blir den ikke før stasjonsvognen vises til høsten. Foto: Skoda

Bedre blir det selvsagt heller ikke av at Skoda tropper opp med ny Superb. Fortsatt skal den være den mest rommelige i klassen, og etter noen år med et heller anonymt utseende er det schwung over linjene på den nye bilen.Med en utvendig lengde på 4,86 meter er den nye Superb på nivå med Mercedes-Benz E-klasse, BMW 5-serie og Audi A6 hva utvendig lengde gjelder.

Samtidig posisjonerer Skoda bilen i mellomklassen prismessig, og den blir da et kraftfullt våpen i dette segmentet. Likevel er ikke modellen komplett når den nå vises frem, for stasjonsvognen er ikke klar før til bilutstillingen i Frankfurt (IAA) i september.

Les mer:

En megawatt

FERRARI 488 GTB: Etterfølgeren til Ferrari 458 Italia heter 488 GTB. Bilen har fortsatt en V8er, men slagvolumet er redusert og bilen har fått turbo. Dermed går forbruket ned, samtidig som ytelsen øker til 670 hk. Foto: Ferrari

Men Genève er mer enn bare fornuft og familiebiler. Messen er også en arena der mange produsenter av sportsbiler viser frem årets modeller.Svenske Koenigsegg er ett av merkene som slår på stortrommen og viser frem ny Agera RS og Regera. Sistnevnte får en motorytelse på 1359 hestekrefter.

Hos Honda vises endelig den produksjonsklare utgaven av Civic type-R frem, mens McLaren viser frem to rene banebiler. Det gjør også Aston Martin. Vulcan skal være en svært eksklusiv bil for banebruk.

Audi R8 blir derimot en bil for gatebruk. Den er bygget på samme lest som Lamborghini Huracan, blir 66 kilo lettere enn dagens modell og får lysteknologi med laser. Senere kommer det også en e-tron versjon av R8. I Norge blir den avgiftsfri. Her snakker vi nemlig om en ren elektrisk utgave.

Les også: