LITEN MOTOR: Hyundai i20 kjører godt og er komfortabel. Men den lille motoren på 1,2 liter uten turbo skuffer, både når det gjelder ytelser og forbruk. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix
KANTEDE: Designet på Fabia er kantete. Teknologien stammer fra Volkswagen Polo. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix
PÅKOSTET: I i20 finner man en mer påkostet førerplass. Holderen for mobiltelefon er standard, men sjekk at den passer til telefonen din. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix
ENKELT: Skoda Fabia må ikke bli bedre enn Volkswagen Polo. Resultatet er et trist interiør, uten glød og med billige materialer. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix

Som en fugl Phønix har det tsjekkiske merket Skoda hevet seg fra å være noe man vitset med, til å bli farlig for konkurrentene. Selv Skoda-eieren Volkswagen har fått erfare konkurransen, og det er ikke så rart. Se bare på den nye Fabia.

Bilen er i bunn og grunn en Volkswagen Polo, selv om den designmessig på ingen måte antyder slektskapet. Men under et kantete ytre finner vi elektronikk, mekanikk og tekniske løsninger som er hentet rett fra konsernsøsteren.

Slikt blir det selvsagt utfordringer av, spesielt siden Skoda er rimeligere i innkjøp enn en tilsvarende Polo er.

Løsningen på alle problemene er kynisk: Skoda skal ikke bli for bra. Da vil den jo true Polo. Derfor får Fabia litt mindre av alt. Bitene som gir Poloen det lille ekstra, finner aldri veien til Skoda.

Tysk

KANTEDE: Designet på Fabia er kantete. Teknologien stammer fra Volkswagen Polo. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix

Hyundai, på sin side, er blitt mer sjenerøse siden sist. Forrige generasjon i20 var ikke noen bil som spilte på følelsene. Mens denne utgaven i større grad gjør det.Sammenlignet med den nøysomme Skodaen virker i20 overveldende komfortabel og luksuriøs. Der Skoda bruker hardplast, finner man stoff og imitert skinn i i20. Den virker europeisk i lynne og oppførsel. Iveren på veien er større enn på tidligere biler med fødselsattest utstedt i Korea. Men så er ikke i20 spesielt koreansk heller. Utviklingen av bilen har nemlig skjedd i den tidligere Opel-bastionen Rüsselsheim i Tyskland. Her er den designet, og her har den fått sin sjel.

Ikke autobrems eller DAB

LITEN MOTOR: Hyundai i20 kjører godt og er komfortabel. Men den lille motoren på 1,2 liter uten turbo skuffer, både når det gjelder ytelser og forbruk. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix

Hyundai har gjort en god jobb med i20. Setene er gode, bilen kjører bra, og den har nok av praktiske løsninger. Samtidig har Hyundai bommet på det elementære.Hva som får merket til å lansere en ny bil uten mulighet for DAB, er en gåte. Skoda har hatt det som standard i en årrekke allerede. Heller ikke på assistentsystemer er i20 helt på høyden med Skoda Fabia.

Riktignok har den vinglevarsler, men noen bremseassistent finner vi ikke. Det kan ikke engang leveres, og i Fabia er det standard. Prismessig er heller ikke i20 noen overraskelse. Faktisk skiller det bare snaut 13.000 kroner mellom i20 og Fabia i testet versjon.

Best plass i i20

I ytre mål er bilene relativt like. Begge er rundt fire meter lange, 1,7 meter brede og drøyt 1,4 meter høye. Akselavstanden er derimot større i20 enn i Fabia. Det samme gjelder den innvendige plassen.

Spesielt beinplassen i baksetet er bedre i i20. Den innvendige bredden er også i favør av Hyundai. Kontringen kommer i form av bedre takhøyde i Fabia, som ikke trenger forsterkningene i taket som i20 med glasstak må ha.

Bagasjeplassen i Fabia er 326 liter, mens i20 tar 330 liter. Det er likevel Fabia som har det mest praktiske bagasjerommet, blant annet fordi høyden under innsynsvernet er større. Lastegulvet er også lengre i Fabia, mens det er bredere i i20. Legger man ned baksetene, ser det litt annerledes ut. Volummessig er forskjellen liten, men gulvet er tilnærmet flatt i i20, mens man plages med en høy kant når man legger ned baksetet i Skodaen.

Frisk Fabia

ENKELT: Skoda Fabia må ikke bli bedre enn Volkswagen Polo. Resultatet er et trist interiør, uten glød og med billige materialer. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix

Med 90 hestekrefter, turbo og manuell girkasse blir Skoda Fabia rimeligere enn Hyundai i20 i testet versjon. Forskjellene i utstyr er minimale, men i20 har oppvarmet ratt. Det er velkomment når gradestokken beveger seg under nullpunktet.Vår Fabia er likevel rundt 13.000 kroner dyrere enn i20, noe som skyldes en kraftigere motor og Volkswagens tokløtsjkasse (DSG).

De 110 hestekreftene, og dreiemomentet på 175 Nm, gjør Fabia til en kvikk rakker. Våre målinger viser det tydelig. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på 9,8 sekunder, noe som er vesentlig raskere enn for i20. Med sin 1,2 liter store motor på 85 hestekrefter, og 121 Nm i dreiemoment, bruker den bedagelige 13,5 sekunder på øvelsen.

Mer stille i i20

PÅKOSTET: I i20 finner man en mer påkostet førerplass. Holderen for mobiltelefon er standard, men sjekk at den passer til telefonen din. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix

I byen er Fabia den mest lettkjørte av de to, ikke minst takket være girkassen. Også girkassen i i20 er lettbrukt, og kløtsjen er lett å dosere – men manuell kasse er tross alt hakket mer komplisert i bruk enn en automatisk girkasse.Ute på veien er Fabia den mest kjøreglade, men også den mest ukomfortable. Fjæringen er stivere enn i i20, og støynivået er høyere. Ved 100 km/t målte vi 63,9 desibel i i20, mens støynivået i Fabia var 65,5 desibel. Også i 80 og 60 km/t var støynivået i Fabia høyere enn i Hyundaien.

Syv års garanti

Hyundai skuffer på forbruk. Med sugemotor og lav effekt må bilen kjøres mer aktivt – og dermed går også forbruket opp. Hele 0,81 liter pr. mil ble motoren i i20 målt til, mens vi endte opp på 0,64 liter pr. mil i Fabia.

STARTKNAPP: I Fabia er det startknapp. Det er upraktisk når du likevel må frem med nøkkelen for å låse opp bilen. Hva er egentlig galt med en tradisjonell tenningslås? Foto: Heiko Junge, NTB scanpix

Oppsummert gir Hyundai i20 en større følelse av luksus og komfort. Lavere støynivå har den også. Begge bilene er velutstyrte, men bremseassistenten i Fabia er mer fornuftig enn Hyundais komfortable varme i rattet.Vel blir Fabia noen kroner dyrere enn koreaneren, men pakken er bedre og forbruket lavere. Hyundai skal likevel ha honnør. Ikke minst fordi den er overlegent best på garantier. Hele syv års nybilgaranti, mot Skodas fem, gir trygghet og forutsigbarhet. Samtidig viser i20 hvor gode de koreanske bilene etter hvert er blitt.

Likevel er det Volkswagen-eide Skoda som vinner duellen. Tross den kyniske nedstrippingen – som Volkswagen bedriver for å holde sin egen Polo varm – er Skoda Fabia det beste, og ikke minst mest fornuftige, kjøpet. Bremseassistent, automatisk girkasse og lavere drivstoffforbruk ble avgjørende for vårt valg.

Les også: