Holder man god fart inn i en sving vil det oftest medføre at forhjulene vil slite. De fleste biler blir ustabile og ender opp med å understyre, det vil si at bilen går rett frem selv om hjulene prøver å svinge. I en BMW M2 er verden annerledes.

Grepet den har i svinger er som piggsko på tartandekke.

Det virker som det er uendelig. Gir man mer gass fortsetter fronten helt uforstyrret å holde den linjen man har valgt, mens hekken etter hvert vil bevege seg ut i en lett kontrollert sladd. Det kan være snakk om magi.

LUFT: Fronten har solide luftinntak. Foto: Berit Roald/NTB scanpix

I hvert fall briljant ingeniørkunst skapt av BMWs M-avdeling, en gjeng som står bak en rekke smått legendariske BMW-er. M-modeller som de senere årene er blitt svært avanserte og ganske så kompliserte.Med et nær uendelig antall muligheter for å stille inn girkasse, understell, styring, gassrespons og så videre. Mens produsenten for 20 år siden laget enkle, men ekstremt morsomme biler med ganske kraftige motorer.

M2 er et steg tilbake til røttene. Her er det noen få valg for respons fra motor, gir og gasspedal, utover det ingenting.

M2 er ganske nær beslektet med 1M Coupé som kom i en liten serie i 2011. Den hadde 340 hestekrefter, M2 har 370. Felles for dem er en ubesudlet kjøreglede.

BACK TO BASICS: Med M2 har BMW valgt å ikke lesse på med all verdens elektronikk og teknologi. Den føles mer analog enn de andre M-bilene. Foto: Berit Roald/NTB scanpix

Selve motoren i M2 er ikke et rent håndlagd M-produkt, men en raffinering av en rekkesekser på tre liter man finner i andre BMW-modeller, blant annet i M235i hvor den yter 326. Man kan kanskje lure på hva som er vitsen med to så tilsynelatende like modeller, men det er før man har prøvd dem.

EKSOSRØR: Fire eksosenderør er noen av detaljene som viser at dette er langt fra en vanlig BMW 2-serie. Foto: Berit Roald/NTB scanpix
ENKELT: Innvendig er den ikke spesielt sofistikert. Faktisk er det såpass enkelt at det knapt kan kalles premium sammenlignet med andre nye bilmodeller. Foto: Berit Roald/NTB scanpix

For om M235i er en sprek og vellykket bil, så er M2 på et nytt nivå. Her er understellet langt mer avansert. M2 låner en del deler fra den større M3, og har for eksempel bremser som virker som de kan stoppe en romferge uten å bli varme.

M2 er rett og slett en langt råere bil enn M235i. Man ser det i det ytre, der alt er litt kraftigere og bredere, med en front som har maksimalt luftinntak.

Men det er på veien man virkelig kjenner det. M235i er en meget god bil, M2 er noe av det beste man finner av sportslige biler innenfor en ikke altfor vill pris.

Morsomt snerr

I sportmodus gir i tillegg eksosanlegget fra seg et ekstremt bråkete og morsomt snerr. Da levner bilen ingen tvil om at det er noe utenom det vanlige som kommer.

KRAFTIG: Motoren er på tre liter og har en så kalt «TwinScroll»-turbo som trykker maksimalt med luft inn i motoren. Foto: Berit Roald/NTB scanpix
SKIVER: Bilen stopper som den skal, med bremseskiver i dimensjonen 380 millimeter foran og 370 bak. Foto: Berit Roald/NTB scanpix

M2 har noe mindre effet en den større M3, men akselerasjonen er nær identisk, og fleksibiliteten når den er i fart er ekstremt god. Maks effekt kommer ved 6500 omdreininger pr. minutt, og det er en motor som trives på høye turtall.Girkassen er av dobbeltkløtsjtypen som kan styres av metallhendler på rattet. Den er svært kvikk, og treffer man godt med turtall, gir og sporvalg, noe som er rimelig enkelt her, kan denne bilen by på de morsomste kjøreturene på svingete vei du kommer til å oppleve.

Den kompakte bilen og det formidable veigrepet er oppskriften på noe som selv en ikke så skolert bilist kan finne stor glede i. Samtidig er det en bil med voldsomme krefter, null til hundre tar 4,3 sekunder.

Det skal håndteres med vett. Den kjennes lett kontrollerbar, men skulle man presse den over grensen vil det være med så store krefter i sving at det bør unngås. Dette er definitivt ikke en bil for noen som nettopp har tatt sertifikat. Og skulle det være glatt underlag, er det nok ikke like lekende lett lenger. Men du all verden så morsom M2 er når forholdene er de rette!

RACINGEGENSKAPER: Kraften som skal i bakken, styres av «Active M Differential» som leser av underlaget og føreforholdene for å gi riktig og presis dosering av kreftene. Foto: Berit Roald/NTB scanpix

Konkurrenter

Det negative med bilen er en logisk forlengning av at den er så kraftig, med et så godt veigrep. For bensinforbruket er formidabelt, vi hadde et snitt på 1,3 liter pr. mil over en distanse på 40 mil.

BREI: M2 er breddet ut i sammenligning med en standard 2-serie. Dette for å plass til dekk med dimensjonen 265/35 ZR19. Foto: Berit Roald/NTB scanpix

Komforten er heller ikke all verden, bilen er temmelig hardt satt opp. Bakseteplassen vil også by på en del konflikt om man stapper inn fire voksne og drar på tur.Men skal man ha en sportslig bil med et snev av praktiske egenskaper, som bra med bagasjeplass, store glassflater og tross alt bakseter, er det vanskelig å finne noen som kan matche M2. Audi har sin RS3, som i tillegg kan by på firehjulstrekk, den er nesten like festlig, men mangler noe karakter og de rå kjøreegenskapene man finner i M2. Mercedes-AMG A45 er spinnvill, men har heller ikke M2-ens ekstreme egenskaper når det kommer til grep og forutsigbarhet.

En annen bilmodell som kan kalles en konkurrent, er Porsche Cayman, som er en helt strålende sportsbil, men selvsagt noe mindre praktisk med kun to seter.

M2 er en spesialmodell fra BMW, som på en god måte føles mer analog enn de senere årenes produksjon fra M-avdelingen. Dette vil også være en fantastisk bil for dem som tar med seg privatbilen på bane en gang iblant.

Nye Audi A6: