Mange av oss blåser en lang marsj i lufttrykket i hjulene. Slurvet forårsaker mange alvorlige ulykker. Også luftkvaliteten og lommeboken rammes av lite luft i dekkene.

Spar tusenlapper

Å sjekke lufttrykket i dekkene er noe av det mest lønnsomme vi kan gjøre som bileier. Samtidig er det noe av det vi slurver mest med, viser en rekke undersøkelser som både dekkprodusenter og forsikringsselskaper har foretatt.

Annenhver bilist kjører med for lavt lufttrykk i dekkene. Dette gjør at dekkene slites raskere ned. Du bruker også mer drivstoff og forurenser dermed mer.

Kjører du med 25 prosent for lavt dekktrykk, vil dekkene med vanlig kjørelengde vare i fire sesonger — én sesong kortere enn med korrekt lufttrykk. Her dreier det seg altså fort om tusenlapper.

Farlig og dyrt

En sjekk av 30.000 personbiler som dekkprodusenten Bridgestone gjorde for noen år siden, viste at en av åtte bilister kjører med et dekktrykk som er minst 0,75 bar for lavt.

Når dekktrykket avviker så mye fra det riktige, vil bilens kjøreegenskaper være sterkt redusert.

Det skal ikke så mye til for å miste kontrollen over bilen ved manøvreringer i høy hastighet eller på våt vei.

Bruker ti prosent mer drivstoff

Én av fire bilister kjører med såpass lavt dekktrykk at drivstofforbruket øker med ti prosent på grunn av økt rullemotstand.

Mange av oss har altså liten grunn til å klage over at bilen bruker mye drivstoff, så lenge vi ikke sjekker lufttrykket i hjulene.

I den vinterkulden vi opplever nå om dagen, skal man også være klar over at kulden påvirker lufttrykket i dekkene.

Var det ti varmegrader den dagen du la om til vinterdekk, vil dekktrykket ved 20 kuldegrader være 0,3 bar lavere. Dekktrykket synker med 0,1 bar pr. tiende kuldegrad.

Vannplaning

Tester Nokian har gjort, viser at med slitte dekk (mønsterdybde rundt 1,6 millimeter og med 5 millimeter vann på veien) får testbilen vannplaning i sving ved en hastighet på 76 km/t. Med nye dekk inntrer vannplaningen i svingen ved 96 km/t.

Veigrepet reduseres dramatisk og risikoen for vannplaning øker ved høyere hastighet og slitte dekk.

Hvis det er tre millimeter med vann på veien, og hastigheten er 75 km/t, vil du med nye dekk fortsatt ha 74 prosent av veigrepet du hadde da bilen sto stille.

Til sammenligning har en bil med dekk som er nede på minimumskravet, 1,6 millimeter mønsterdybde, bare 16 prosent kontakt med veien.

Siden 100 prosent veigrep er på størrelse med en håndflate for et dekk, er 16 prosent av dette skremmende lite.

Best bak

Har du to dekkpar som er ulikt slitt (men ellers like), så bruk dekkparet med best mønster bak. Med de beste dekkene foran vil du miste veigrepet på bakhjulene først, og bilen blir vanskeligere å manøvrere, spesielt på vinterføre.

I en spørreundersøkelse som Norstat gjennomførte for Continental, oppga hele 89 prosent at de ikke visste hva som var minste tillatte mønsterdybde i bildekk.

Vanskelig å bremse raskt med piggfritt

Mønsterdybden på vinterdekk skal være minst 3 millimeter, men selv med dekk som har 4 millimeter mønsterdybde blir bremselengden på snøføre 50 prosent lenger enn med helt nye vinterdekk (som har 8 millimeter mønsterdybde).

Undersøkelser og tester som blant annet NAF har foretatt, viser at piggfrie vinterdekk har svakere bremseegenskaper enn slitte sommerdekk på våt asfalt (30 meter).

Piggfrie vinterdekk er best på vinterføre, men på tørr eller våt asfalt blir bremselengden lengre enn med sommerdekk. Dette gjelder også på kalde dager.

Undersøkelsen viser også at piggdekk er best på isete vei, men bare når piggdekkene er nye. Allerede den andre vinteren de er i bruk, vil piggfrie dekk ha bedre feste og bremseegenskaper.

Såkalte helårsdekk er ikke helårsdekk i Norge. Dekkene er uegnet på glatt vinterføre, og heller ikke optimale om sommeren.

Les også: