Vi har prøvekjørt BMW X5 xDrive 45e: BMW-giganten setter rekkevidderekord

Nå er den nesten for elbil å regne. Med på «elbil-kjøpet», som ikke er av det billigste slaget, får du to og et halvt tonn luksus, topp komfort og tett på 400 hestekrefter.

Publisert:

Nye BMW X5 xDrive 45e setter rekkevidderekord blant de ladbare bilene. Ellers er det mye likt med nye X5 som ble lansert i fjor. Foto: Tor Mjaaland

  • Tor Mjaaland

Det er aller siste nytt fra BMW vi snakker om. X5 xDrive 45e heter sværingen, og det betyr at her er det både fossil motor, elmotor og ei solid batteripakke. Fra forrige gang X5 forsøkte seg som ladbar hybrid, er batterikapasiteten doblet og realistisk kjørelengde på strøm rundt 80 kilometer. Det betyr at flinke ladere kan kjøre på strøm i det daglige og få hjelp av den velvoksne bensinmotoren på langturer. Da får du et hyggelig totaltforbruk selv om bensinmotoren nok sluker opp mot literen på mila.

Åpningen for lading er den store forskjellen fra de fossile utgavene av BMW X5. Elektrisk kjørelengde på rundt 80 km er sterkt. Foto: Tor Mjaaland

Rekkesekser

Og selv om mange vil anskaffe seg denne X5-utgaven på grunn av hyggelige avgifter og lang elektrisk kjørelengde, er det absolutt grunn til å dvele litt ved den fossile bensinmotoren. En rekkesekser, som motoren kalles på fagspråket, med 286 hestekrefter og en seks sylindret lett gjenkjennelig motorlyd, vil nok feinschmeckerne smile bredt til. Og selv om bilen produseres i USA, er det en ekte BMW-motor du finner under panseret.

Med el-motoren på 112 hk har du totalt 394 hestekrefter å rutte med. De kreftene får tungvekteren til å «fly» fra stillestående til 100 km/t på 5,6 sekunder. X5 med elmotor «på kjøpet» er ikke akkurat noen sinke i trafikken.

BMW holder på løsningen med bagasjerom der nederste del av åpningen kan legges ned. Greit ved inlasting. Foto: Tor Mjaaland

I bagasjerommet kan du heve og senke bilen etter behov. Greit ved ung last. Foto: Tor Mjaaland

Gavepakken

Og når vi skriver «elmotor på kjøpet», så er det faktisk det du får. For denne utgaven er nemlig den rimeligste av X5-modellene. Selv om den er klart dyrest å produsere. Forklaringen på det er gavepakken fra finansministeren som betyr at søstermodellene med fossile motorer må leve med et par hundre tusen kroner mer i avgifter til staten.

Startpris på bilen er på 846.930 kroner, for å være nøyaktig. Det er det ingen som betaler for bilen. Her er det tilleggsutstyr og ekstrapakker i massevis å velge mellom, vår prøvebil var priset til nesten 1,2 millioner kroner. Så høyt er det selvsagt ikke nødvendig å gå, men for de fleste kjøperne vil nok sluttsummen ligge rundt eller i overkant av én million kroner.

«Diamanten» kalles denne utgaven av girstangkule. Stilig. Foto: Tor Mjaaland

Bagasjevolum

Og da har du grunn til å forvente mye. Svært mye. Bilen ble vi kjent med da den kom i ny utgave for et år siden, var et bekjentskap vi gjerne skulle forlenget ut over prøveturen. Med luftfjæring du kan heve og senke etter behov, for eksempel fra bagasjerommet når tung last skal inn, støyisolering på øverste nivå og rikelig med plass til fører og passasjerer. Den ladbare utgaven får du ikke som syvseter, og bagasjevolumet er mindre fordi batteriene tar en del av høyden. Men rundt 500 liter burde jo holde for de fleste.

Med en så stor bil er godt ryggekamera og 360 graders sikt rundt bilen en stor fordel. Foto: Tor Mjaaland

Innenfor det elektriske moduset kan du velge ren elektrisk kjøring, hybrid kjøring der du vekslet mellom strøm og bensin eller bensinmotor med lading av batteriene. Dette kan være lurt å ha om du kommer til en by som ønsker å være minst like grønn som styrende politikere i Oslo vil gjøre hovedstaden til, og du kanskje blir nødt til å kjøre elektrisk.

Komfort og plass for baksetepassasjerene. Foto: Tor Mjaaland

Fra baksetet kan du velge temperatur eller kjøling og varme i setene. Foto: Tor Mjaaland

X5 har selvsagt det siste fra BMW når det gjelder digitalt førermiljø. Såkalt «Personal Copilot» betyr at bilen kan være selvkjørende opp til 65 km/t. Ryggeassistansen gjør at bilen husker de siste 50 meter du har kjørt og tar over styringen når du skal tilbake, kanskje på mørk og uoversiktelig vei. Vi har prøvd det og ble glad i assistenten.

Innvendig er det sedvanlig BMW-stil. Foto: Tor Mjaaland

Grønn bil?

Så kan det sikkert diskuteres hvor grønn og miljøvennlig en gigant med elmotor som denne X5-utgaven er. På dette omtådet har faktisk BMW foretatt en vugge-til-grav CO2-sertifisering av X5 xDrive45e, fra råmaterialer, via levering, produksjon og bruksfasen til resirkulering, ifølge bilnorge.no

Regnestykket viser at den ladbare hybriden har et 40 prosent lavere fotavtrykk enn en X5 xDrive40i med bensinmotor når den brukes på gjennomsnittlig europeisk strøm. På grønn, norsk strøm, skal CO2-avtrykket være hele 70 prosent lavere enn på bensinutgaven.

Interessant, selv om det sikkert vil være flere meninger om slike beregninger. Og legg gjerne til at bensinutgaven det sammenliknes med har et ganske voksent CO2-utslipp på 235 gram/km.

Uansett, vil vi tro at for norske bilkjøpere er det først og fremst høy kvalitet, luksusfølelse, kjøreegenskaper og mulighet til å kjøre billig på strøm i det daglige, som teller mest. Så satser vi på at klimaavtrykk og grønn profil blir viktigere for de fleste av oss i årene framover.

Vurdering:

Kjøreegenskaper

Det har vel aldri vært noen tvil om at X5 holder mål når det gjelder egenskaper på veien. Eneste innsigelse må være at den er i største laget i bytrafikken.

Design

X5 er en tøffing når det gjelder utseende med en velvoksen aggressiv front. Innvendig er det delikat.

Økonomi

En som nærmer seg en million kroner i innkjøp er rett og slett dyr. Men du får mye for pengene gjennom reduserte avgifter og billig kjøring om du gidder å lade.

Pluss

Fantastiske kjøreegenskaper, fremkommelighet og komfort. Lang elektrisk rekkevidde.

Minus

Innkjøpspris på rundt en million kroner gjør at bilen er forbeholdt de få. Bensinmotoren sluker bra med drivstoff. Tar mye plass i trang bytrafikk.

Publisert: