Europas mest solgte sterkt fornyet

De kaller den gjerne «Folkets elbil», Europas mest solgte elbil, som nå kommer i ny utgave med større batteripakke, masse nytt utstyr og solid forlenget rekkevidde.

PR- og markedsdirektør i Renault Norge, Roger Andersen, viser gjerne frem nye Renault Zoe. Bak bilen møter salgssjef Tom Gøytil interesserte elbilfolk. Foto: Mjaaland, Tor

Tor Mjaaland
Publisert: Publisert:

Fra Renault Zoe ble lansert i 2014 er det registrert over 11.000 eksemplarer i Norge. Elbilen har dermed sørget for å mangedoble Renault-salget i Norge.

Utvendig er det forandringer som du må være feinschmecker for å se, innvendig er det meste nytt, fra sikkerhetsutstyr til infotainmment. Men kanskje aller viktigst er at rekkevidden nå er rundt 400 kilometer målt etter ny og streng WLTP-norm.

Samtidig som DC-hurtiglading er på plass, beholder Zoe 22 kW AC-lading . Det gjør at nye Zoe får et bredt utvalg av lademuligheter.

Familien Simonsen/Bakkevoll har allerede bestilt en ny Zoe og vurderer en til. Her sammen med representanter for Renault Norge og lokal forhandler. Fra venstre Trond Sandvik Simonsen, datter Synne Brueland Simonsen, Laila Bakkevoll, daglig leder i Motorforum Kristiansand, Alf Jonny Wroldsen og PR og markedsdirektør i Renault Norge, Roger Andersen. Foto: Mjaaland, Tor

Suksess

Startprisen på rundt 250.000 kroner er beholdt.

– Blant annet derfor synes vi det er topp når noen kaller den for «folkets elbil», sier en entusiastisk PR- og markedsdirektør, Roger Andersen, som vi treffer på visningsdagene i Sørlandsparken. På seks uker besøker han og teamet samt fem nye Zoe til prøving og en gedigen Renault-trailer, 25 steder rundt i Norge.

Han forteller om større motor på 135 hk, bedre isolasjon med mindre støy i kupeen, nytt navigasjonssystem, varme i rattet, full led-lys, men bare mindre endringer på det ytre skallet.

– Med en slik suksess som Renault har hatt med denne bilen, velger de å beholde ytre look, forklarer pr-sjefen, mens salgssjef for bilene lokalt, Tom Gøytil er opptatt med potensielle kunder. Han forteller at det ble skrevet ca 10 kontrakter på nye Zoe i løpet av visningsdagene.

Keino klar til minikonsert under visningen av nye Renault Zoe. Fra venstre Tom Hugo, Alexandra Rotan og Fred Buljo. Foto: Mjaaland, Tor

Landskjent

– Kort leveringstid er et av våre konkurransefortrinn, sier Gøytil når familien Bakkevoll/Simonsen dukker opp. De ble nærmest landskjent da de i fjor i Fædrelandsvennen fortalte at de sparte 9000 kroner i måneden på sine to elbiler. Nå har de allerede bestilt nye Zoe og vurderer å anskaffe en til.

– Det er nok få familier som kjører like langt som vi gjør, sier pappa Trond som sammen med kona har kjørt dagens Zoe 60.000 kilometer siden de kjøpte den i 2017.

– Vi har kjørt den til Tromsø, vært på elbil-ferie i Danmark og Sverige og kjører hver av elbilene våre rundt 30.000 kilometer i året, forteller han og slår fast at i familien Bakkevoll/Simonsen er rekkeviddeangst et fremmedord.

I det litt kjølige høstværet varmet det nok ekstra godt at selveste Keino med Tom Hugo i spissen dukket opp og holdt konsert for de såkalte VIP-kundene som denne kvelden var invitert til visning og prøvekjøring.

Publisert: