GRILL: E-tron har fått ny grill med mer krom enn hva standardutgaven har. Foto: Thomas Larsen
FØRERMILJØ: Høy opplevd kvalitet og fin oversikt. Instrumentet til venstre er nytt, og forteller deg om hvor mye effekt du bruker. Foto: Thomas Larsen
PLUGG INN: Bak ringene i grillen sitter støpselet for å lade bilen. En vingemutter åpner og lukker pluggen. Det er en skitten opplevelse om vinteren. Kan vi foreslå at Audi installerer en magnetlås? Foto: Thomas Larsen
MINUS HUNDRE: Bagasjeplassen er mindre i A3 e-tron enn i en normal A3. Oppbevaringen av ladekabelen kunne Audi ha løst bedre. Foto: Thomas Larsen
SPORTSLIG ALTERNATIV: Mens Audi har posisjonert e-tron som en komfortabel og praktisk bil, velger Volkswagen en mer sportslig stil på Golf GTE som har samme drivlinje og teknikk. Golfen koster 700 kroner mer enn Audien. Foto: VW

Etter to mil i hovedstaden er forbruket null. Ikke så mye som en dråpe har bensinmotoren forbrent. Lydløst har vi summet rundt i hovedstadsgatene med Audis første ladbare hybridbil.

De første rene hybridbilene så dagens lys for snart tyve år siden. Først ut var Toyota Prius, men allerede i 1999 var Audi klar med Duo. Serieproduksjonen var i høyeste grad begrenset, men Audi hadde vist at også de kunne.

Siden den gang har Duo blitt til e-Tron, og man snakker mer om ladbare hybridbiler enn om hybrider.

Det er ikke så rart. For mens en hybridbil mer er å regne som en vanlig bil med hjelpemotor, er de ladbare hybridene en kombinasjon av elbil på den ene siden og «vanlig» bil på den andre.

I en ladbar hybrid har batteriene mye høyere kapasitet enn hva som er tilfellet i en hybrid. Samtidig har disse bilene en ladeport, slik at de kan lades fra strømnettet. På den måten får en ladbar hybridbil en ren elektrisk rekkevidde på flere mil, mens en tradisjonell hybrid i beste fall kommer seg noen få kilometer på ren elektrisitet.

Gjerrig

PLUGG INN: Bak ringene i grillen sitter støpselet for å lade bilen. En vingemutter åpner og lukker pluggen. Det er en skitten opplevelse om vinteren. Kan vi foreslå at Audi installerer en magnetlås? Foto: Thomas Larsen

Audi A3 e-Tron er en ladbar hybrid. Audi hevder at bilen skal ha en ren elektrisk rekkevidde på rundt fem mil. Forbruket oppgir de til å være 0,15 liter pr. mil ved blandet kjøring. At Audi er optimistiske, er åpenbart.På vår forbruksrunde, hvor drøye to mil var i byen, én mil på motorvei og resten på landevei, endte vi opp med et gjennomsnittlig forbruk på 0,36 liter pr. mil. Typisk rekkevidde på strøm alene lå på mellom 25 og 35 kilometer.

Det skal man ikke kimse av. For vi snakker også om en bil hvis ytelse er som en kvass GTI. Systemytelsen er 204 hestekrefter når man legger sammen kreftene fra den fossile og den elektriske motoren.

Avansert

GRILL: E-tron har fått ny grill med mer krom enn hva standardutgaven har. Foto: Thomas Larsen

Audi A3 e-tron er en komplisert synergieffekt. Under panseret finner man en 1,4-liters bensinmotor. Den har fire sylindre, turbo og direkte bensininnsprøytning. Ytelsen er 150 hestekrefter, og dreiemomentet er 250 Nm. Mellom forbrenningsmotorens svinghjul og girkasse sitter elmotoren.Den har en ytelse på 75 kilowatt. Batteripakken sitter under baksetet, mens bensintanken er flyttet under bagasjeromsgulvet. Dermed mister man rundt 100 liter bagasjeplass sammenlignet med en ordinær A3. Grunnflaten er den samme, men gulvet er høyere.

Skuffende er det også at Audi ikke har noe eget rom til ladekabelen. En veske ligger i bagasjerommet, men den tar naturlig nok også plass.

Kjapp

Jeg frigjør ladekabelen, og skyver de fire ringene på plass i grillen. Totalt har Audi A3 e-tron fem ulike kjøreprogram. Du kan låse den i et rent elektrisk program, eller la bilen selv avgjøre om den skal kjøre på strøm, bensin eller en kombinasjon.

I tillegg har du et program der du kan spare på strømmen (Hybrid hold), og et program som prioriterer lading av batteriene.

Et eget sportsprogram finnes også. Og det er her overraskelsen ligger. Den ellers så heller anonyme bilen forandrer totalt ham, og blir både villig og aggressiv. De kombinerte kreftene fra elmotoren og forbrenningsmotoren kombineres optimalt, og bilen oppfattes som svært rask.

Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen målte vi til 7,4 sekunder, 0,2 sekunder raskere enn Audi selv oppgir. Sprinten fra 70 til 100 ble unnagjort på kjappe 3,1 sekunder.

Tyngre

FØRERMILJØ: Høy opplevd kvalitet og fin oversikt. Instrumentet til venstre er nytt, og forteller deg om hvor mye effekt du bruker. Foto: Thomas Larsen

Bak rattet er alt som før. Materialkvaliteten er typisk Audi, og oversiktligheten er god.Ute på veien oppfører bilen seg med litt mer tyngde enn hva vi er vant til. Den økte vekten fra batteriene og elmotoren gir en egenvekt på 1540 kilo. Sammenlignet med en ordinær A3, med samme motor, er altså A3 e-tron 305 kilo tyngre.

Dermed ter også bilen seg litt annerledes. Styringen er ikke like rask som vi er vant til, men kjøreegenskapene er fortsatt svært forutsigbare. Som en bonus kommer en drivlinje som er mer sømløs, og lavere innvendig støy. Fordi bilen er blitt tyngre, er også fjæringskomforten bedre.

Ikke henger

MINUS HUNDRE: Bagasjeplassen er mindre i A3 e-tron enn i en normal A3. Oppbevaringen av ladekabelen kunne Audi ha løst bedre. Foto: Thomas Larsen

På grunn av avgiftsfordeler og svært lavt utslipp, blir e-tron «rimelig». Faktisk koster den det samme som en A3 1,4 TFSI. Det er samme bil, men uten hybridteknologien. Velger du e-tron, får du ikke bare 54 hestekrefter ekstra, men også en mer avansert bil med et enormt sparepotensial – for samme seddelbunke.Baksiden av medaljen er mindre bagasjeplass, nødvendigheten av å måtte koble til om du vil utnytte sparepotensialet maksimalt – og bortfall av muligheten til å trekke tilhenger.

Vær også klar over at ekstrautstyr på Audi er kostbart. Dermed kan en bil som i utgangspunkter ser rimelig ut, fort bli dyr.

Les også: