Forbrukerrådet har hatt garantiene fra bilbransjen under lupen lenge, og har konkludert med at det i dag er for vanskelig for bilkjøperne å få det de har krav på.

— Når du kjøper bil, får du generelt for dårlig informasjon. Den er uklar og tvetydig. Det betyr at det er vanskelig å stå på kravene når verkstedet sier at denne reparasjonen går ikke på garantien, den må du betale selv, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

Fått med deg disse?

Dette er grunnen til atForbrukerrådet har utarbeidet en guide som viser hva garantien egentlig lover.

— Vi har spurt hver enkelt importør om hva slags reparasjoner de skal ta på sin regning. Ergo kan vi bileiere slå i bordet med det løftet når noe skjer. Skal du kjøpe ny bil, kan du enkelt se hvor mye trygghet de ulike merkene gir med sin garanti., sier Flønes.

Kan klage innen fem år

Når du kjøper en ny bil, skal den selvfølgelig være feilfri. Hvis ikke, kan du klage i fem år. Særlig sterkt står du de seks første månedene etter handelen.

Bilimportørene gir i tillegg en garanti som skal gi deg enda mer trygghet enn du får av forbrukerkjøpsloven. Gjør den ikke det, er det ikke lov å kalle den en garanti, slår Forbrukerrådet fast. (©NTB)

Les mer om bil: