Statistikk fra forsikringsselskapet If viser at ti prosent av bilene som var involvert i uhell sist vinter hadde sommerdekk. Noe som var en nedgang fra 15 prosent vinteren før.

– Heldigvis var det en nedgang fra forrige vinter, men feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje, sier Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If, i en pressemelding. Selskapet forsikrer rundt hver femte bil på norske veier.

Fylkene som er latest med dekkskift, er Vest-Agder, der noe over 16 prosent av bilene som var involvert i en ulykke var på sommerdekk, fulgt av Rogaland med 14 prosent.

– Med sommerdekk på glatt føre øker risikoen betydelig for alvorlige personskader og at noen omkommer, sier Clementz.

Her er de verst

OVERGANGSTID: Det er særlig i overgangen fra høst til vinter at mange prøver seg med feil dekk, det går ofte galt. Foto: Johansen, Erik

If registrerer hva slags dekk kundenes ulykkesbiler har, og regner vintersesongen fra 1. november til 1. april. Forrige vinter hadde 1703 av 16.981 undersøkte biler sommerdekk.De sier det særlig er i overgangen mellom høst og vinter, når de første snøfallene kommer, det er en stor andel på feil dekk. Mens de ser at mange i kystområdene ikke skifter i det hele tatt.

– Det er urovekkende. De dagene det kommer snø brått på, eller det er underkjølt veibane, tar en del unødvendige og farlige sjanser. Bestemmelsene i den såkalte kjøretøyforskriften slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører, sier Clementz.

Det er ikke forbudt å kjøre med sommerdekk året rundt i Norge. Kjøretøyforskriften sier: «Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller lignende.»

Dette må du tenke på, mener Trygg Trafikk og politiet:

Avkorting

BEKYMRET: Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If, mener det er urovekkende at så mange gambler med sommerdekk på glatt vinterføre. Foto: If

Forsikringsselskapet kan gjøre en såkalt avkorting, der erstatningen blir redusert, hvis bilføreren opptrådt uaktsom. For eksempel sommerdekk på glatt vintervei.– Mange venter for lenge med å bytte fra sommer— til vinterdekk, og tar med det en kalkulert risiko. Mildt kystklima og bare hovedveier med salting gjør nok at en del gambler på sommerdekk. Og når snøen først laver ned, kommer den virkelig brått på. Underkjøling av veibanen er dessuten en usynlig fare, sier han.

Fører til dødsulykker

Statens vegvesens årlige dybdeanalyse av dødsulykker i veitrafikken viser at dekk- og hjulutrustning på de involverte bilene var en medvirkende årsak i 17 av ulykkene der til sammen 18 personer mistet livet i fjor, ifølge NRK. 117 mennesker døde i trafikken i 2015. – Dekk er en av faktorene som vi ofte ser har en avgjørende betydning for om det blir en dødsulykke eller ikke. Det ser vi særlig i vintermånedene, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i trafikksikkerhetsseksjonen i Statens vegvesen.

I Sverige og Finland er det påbud med vinterdekk i vinterhalvåret, If mener at det burde vært slik i Norge også. Dette ble utredet i 2012, men en høringsrunde med daværende samferdselsminister Marit Arnstad konkluderte med at det ikke var nødvendig.