Produksjonen av ID.4 er i gang

Den elektriske offensiven til Volkswagen fortsetter. ID.3 er på vei til kundene og serieproduksjonen av ID.4 er i gang. Verdenspremieren blir i slutten av september.

Publisert: Publisert:

En blid Ralf Brandstätter, direktør i Volkswagen, kan konstatere at produksjonen av den elektriske suv-en ID.4 er i gang. Foto: Volkswagen

  • Tor Mjaaland

– Med ID.4 utvider Volkswagen tilbudet med en elektrisk bil i det segmentet som vokser raskest i verden: klassen for de kompakte suv-ene, sier Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagen i en pressemelding fra selskapet.

Etter ID.3 er dette den andre bilen på den modulære elektriske plattformen (MEB). Bilen skal bygges og selges i Europa, men senere også i Kina og USA.

– På denne måten skalerer vi MEB-plattformen for hele verden, og skaffer det bedriftsøkonomiske grunnlaget for suksessen til ID.-familien vår, forsetter Brandstätter.

Endelig foto av ID.4 er ikke vist. Men her er et bilde slik den så ut for noen måneder siden. Foto: Volkswagen

Holder planen

Styremedlem i Volkswagen med ansvar for e-mobilitet, Thomas Ulbrich, forteller at Volkswagens endring mot e-mobilitet går helt etter tidsplanen:

– Produksjonsstarten av ID.4 nå, med tanke på de store samfunnsutfordringene de siste månedene, er en uvanlig stor prestasjon. Jeg berømmer og takker derfor hele laget til Volkswagen i Sachsen, og alle medlemmene av ID.-teamene. Der hvor det for kort tid siden ble bygget forbrenningsbiler, ruller allerede den andre modellen i ID.-familien av samlebåndet, sier Ulbrich.

Fabrikken i Zwickau spiller en nøkkelrolle i systemendringene mot elektrisk mobilitet: For første gang er en stor bilfabrikk bygget helt om til bare å produsere elektriske biler. Volkswagen har investert 1,2 milliarder euro i dette, og all ombygging blir ferdigstilt før utgangen av året, helt etter planen.

Størst i Europa

2021 blir det første helelektriske produksjonsåret i Zwickau. Da skal det produseres rundt 300 000 biler på MEB-plattformen. Fabrikken blir dermed den største elbilfabrikken i Europa.

Ved lansering blir ID.4 bakhjulsdrevet, men elektrisk firehjulsdrift kommer også. Plasseringen av batteriet i sandwich-konstruksjonen under gulvet gir et lavt og dermed kjøredynamisk gunstig tyngdepunkt, og jevn vektfordeling mellom akslene.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil