Bruktbilansvarlig: – Helt vilt marked

– Helt vilt, sier bruktbilansvarlig hos Toyota Sør, Bjørn Gravdahl som sammen med kolleger setter «all time high» rekord og tror på bruktbilsalg på rundt 1000 biler i år.

Publisert:

– Vanligvis har vi 80 til 100 bruktbiler på lager. Den siste tida har det ligget på rundt 40, sier bruktbilansvarlig hos Toyota Sør, Bjørn Gravdahl. Foto: Tor Mjaaland

  • Tor Mjaaland

Ved utgangen av forrige uke hadde 876 bruktbiler rullet ut av forretningen til Toyota Sør i 2020. På samme tidspunkt i fjor var tallet 672 og totaltallet for 2019 775 solgte bruktbiler.

– Vi startet året med nærmere 150 bruktbiler på lager. Det var nervøst høyt, sier Gravdahl som mener et riktig lager bør ligge på mellom 80 og 100 biler.

– Nå er vi nede i 40 biler og skulle gjerne hatt flere å tilby kjøpelystne kunder, sier bruktbilsjefen som er glad for at nybiler folk har ventet på nå leveres. Dermed kommer flere innbyttebiler inn.

Snudde fullstendig

For selv om pandemien satte en støkker også i salgsfolkene hos Toyota, skjedde det noe etter få uker:

– Markedet snudde fullstendig. Etterspørselen etter så å si alle modellene vi satt inne med, økte voldsomt, forteller Gravdahl og mener det er et tydelig bilde på at langt fra alle bilkunder er ute etter en elbil:.

– Biler med stor driftssikkerhet som de vet gir problemfritt bilhold og med trygg servicehistorikk, treffer åpenbart markedet svært godt, mener mannen som har jobbet hos Toyota-forhandleren siden 2012 men aldri opplevd en slik etterspørsel i bruktmarkedet.

Bedre betalt

Han forteller at oppkjøperne mangler biler, altså de som overtar innbyttebiler fra merkeforhandlerne for å selge disse videre til privatkunder, og at andre forhandlere i Bauda-systemet (eiergruppen til Toyota Sør med 17 Toyota-forhandlere og fire Lexus-butikker rundt i landet), også har fått støvsuget bruktbillageret.

– For kundene har det betydd at de får bedre betalt for innbyttebilene, noe de selvsagt setter pris på, sier Bjørn Gravdahl som tror at stikkord som slutt på syden-turer, mer Norge-ferie og romslig privatøkonomi hos mange, har bidratt til det høye salget.

Færre låner

– Men også ventelister på en del nye biler, både hos oss og andre merkeforhandlere, kan ha satt fart i bruktbilsalget, mener bruktbilansvarlig hos Toyota Sør som erfarer at rundt halvparten lånefinansierer bruktbilkjøpet, resten har pengene klar.

– Det er mindre lånefinansiering enn før, konstaterer han.

Publiseringstiden for bilannonser er bortimot halvvert i år, sier produktdirektør motor i Finn.no, Eirik M. Håstein. Foto: Finn

Halvvert

– Publiseringstida fra annonsen er lagt ut på Finn til bilen er solgt, er bortimot halvert for flere biltyper. Og trafikken har økt med rundt ti prosent i år.

Det opplyser produktdirektør Finn motor, Eirik M. Håstein og kaller bruktbilmarkedet for svært «hot». Han konstaterer også at antall biler som for tida er til salgs via Finn er svært lavt. For ett år siden lå ca 65.000 biler ute til salgs via finn.no, nå er tallet ca 52.500.

– Sammenligner vi med mars måned, har markedet utviklet seg til å bli svært «hot» på bil. Elbilene selges aller raskest, mens også diesel er svært populært, sier Håstein som også trekker fram hybrider, både ladbare og ikke ladbare.

«Formidabel nedgang»

– I mai var markedet for disse utrolig tregt, nå er publiseringtida på 48 dager mot 85 i mai for hybrider, sier produktdirektøren og peker på elbilene med aller kortest publiseringstid, nemlig 39 dager. Også for bensinbiler har det vært en markant nedgang i publiseringstida, fra 90 dager i mai til 42 dager i oktober.

Håstein peker på at den store etterspørselen etter bruktbiler kan sette forhandlere i en vanskelig situasjon ved at de ikke får tak i nok biler. Han har hørt at flere vurderer bruktimport uten at det har vært noen økning på det feltet så langt i år.

Elbiler dyrere

– Betyr dette at også prisene på brukte biler stiger?

– Vi ser det i en viss grad på elbiler, for diesel- og bensinbiler har prisene vært stabile.

Når vi spør om en forklaring på det opphetede bruktbilmarkedet, svarer Håstein at det i så fall må bli synsing:

– Men det kan se ut til at stans i bilproduksjonen da koronaen slo til, har ført til ventelister på nye biler. Dette kan ha utløst mer bruktsalg, tror Håstein som også peker på generelt solid privatøkonomi, som en forklaring på høyt bilsalg.

– Vi så jo det ikke minst på båtmarkedet der det var rene bonanzaen i år, sier Eirik M. Håstein som konstaterer at selgere og kjøpere i økt grad benytter finn.no for salg og kjøp.

– Det er jo gunstig for oss. Men vi skulle gjerne sett at vi hadde flere biler inne enn vi har akkurat nå.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil