Slapp nye biler fra 30 meters høyde

Volvo Cars har nylig gjennomført en av de mest ekstreme kollisjonstestene i merkets historie og sluppet flere nye biler i bakken fra 30 meters høyde.

Publisert: Publisert:

Her har en ny Volvo akkurat truffet bakken, og redningsmannskapene er klar til innsats. Foto: Volvo Cars

  • Tor Mjaaland

Hensikten var å gjenskape de mest alvorlige trafikkulykkene og gi redningsarbeidere trening i å redde liv, skriver Volvo i en pressemelding. Og viser til at i alvorlige trafikkulykker kan det hende at man må tilkalle en såkalt ekstraksjonsspesialist. Dette er redningsmannskaper som har som oppgave å redde ut mennesker som er inneklemt i en totalvraket bil.

For å gi redningsmannskaper muligheten til å trene på de mest alvorlige ulykkene gjennomførte derfor Volvo Cars nylig en kollisjonstest fra 30 meters høyde. Ti ulike Volvo-modeller ble sluppet i bakken fra en kran gjentatte ganger.

De nye bilene ble sluppet fra 30 meters høyde for at de skulle bli like mye ødelagt som i en svært alvorlig kollisjon. Foto: Volvo Cars

«Den gylne timen»

Volvo skriver i pressemeldingen at denne metoden bidro til å skape nok skade på bilene til at Volvo kunne simulere skadeomfanget som oppstår i de aller mest ekstreme kollisjonsscenarioene, eksempelvis en frontkollisjon mellom en lastebil og personbil i høy hastighet eller en kraftig kollisjon fra siden.

I dette arbeidet bruker fagfolkene hydrauliske verktøy, kjent i bransjen som «jaws of life» («livets kjever» på norsk). Redningsmannskaper snakker ofte om den gylne timen. Det vil si at det optimale for liv og helse er å få personen ut av bilen og inn på et sykehus innen en time etter at ulykken har inntruffet.

Her jobber redningsmannskapene med å klippe opp bilene slik at det er mulig å ta skadede mennesker ut av bilen så raskt som mulig. Foto: Volvo Cars

– Vi har jobbet i tett samarbeid med den svenske redningstjenesten i mange år. Det er fordi vi har samme mål, nemlig at veiene skal bli tryggere for alle, sier Håkan Gustafson, senioretterforsker ved Volvo Cars Traffic Accident Research Team, Volvos egen havarikommisjon.

Gir bort resultatene

Alle funnene fra kollisjonene Volvo nå gjennomførte og det påfølgende ekstraksjonsarbeidet blir samlet i en omfattende forskingsrapport. Denne rapporten skal tilgjengeliggjøres slik at redningsarbeidere over hele verden også kan benytte seg av den og videreutvikle sine livreddende ferdigheter.

Vanligvis får redningsarbeiderne trent på kjøretøyer fra skraphandlere. Men disse bilene er ofte opp til 20 år gamle, og når det kommer til stålstyrke, sikkerhetskonstruksjon og total holdbarhet, er det stor forskjell mellom moderne biler og de bilene som ble bygget for femten til tjue år siden. Nye Volvo-modeller er laget av noe av det hardeste stålet som finnes i moderne biler.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil