Vi har prøvekjørt Mercedes EQC: Endelig er Mercedes på elbilbanen

Mercedes kom noen få skritt etter konkurrentene med en voksen elektrisk suv. Men de kommer sterkt. Mercedes-Benz EQC leverer på kvalitet, plass, komfort og ikke minst på pris.

Endelig er Mercedes EQC på banen. Den romslige elektriske suv-en imponerer på pris, plass og komfort. Foto: Tor Mjaaland

Tor Mjaaland
Publisert: Publisert:

Mens konkurrentene Audi e-tron, Jaguar I-Pace og ulike Tesla-modeller storselger i det norske markedet, har noen tusen potensielle elbilkjøpere på reservasjonsliste ventet på Mercedes.

Nå er den her, EQC, og det er ingen tvil om at Mercedes leverer varene: En fullverdig familiebil som det spruter av når du vil kjapt opp i fart med komfort som ligger minst på høyden med det du opplever hos konkurrentene. Det skal vi komme tilbake til.

Men i en elbil-verden der det kanskje bare er marginale forskjeller mellom premiumbilene når det gjelder plass, utstyr, spenst og rekkevidde, leverer Mercedes en el-suv en god del billigere enn flere av konkurrentene gjør. Utgangsprisen er litt over 600.000 kroner, og med diverse pakker, tilhengerfeste, vinterdekk osv., får du en velutstyrt EQC for 680.000 kroner.

En aggressiv front passer bra på en bil som gjør unna 0–100 km/t på fem sekunder. Foto: Tor Mjaaland

Mye for pengene

Legger vi til at startpris i Sverige på rundt 800.000 kroner, et land der bilprisene ligger klart lavere enn her hjemme, forteller hvor mye bil du får for pengene takket være den norske avgiftspolitikken. Og at Mercedes denne gang har priset elektrisk kvalitet hyggelig lavt.

Det har vært litt småsutring fra enkelte etter at EQC ble lansert. Noen savner såkalt «frunk», et bitte lite bagasjerom foran, andre har ikke likt «kardangkanalen bak, og noen har stilt spørsmål ved rekkevidden.

Bagasjerommet holder absolutt mål på rundt 500 liter. Litt høy innlastingshøyde vil kanskje noen mene. Foto: Tor Mjaaland

Etter vår mening er dette lite viktige innvendinger. EQC har et romslig bagasjerom på ca. 500 liter med et rom under til ladekabel. Kardangkanalen registrerer du bare når det er tre i baksetet, og det er ikke ofte, mens rekkevidden er omtrent som hos konkurrentene.

Minst 400 km

Når det gjelder det siste, så har Mercedes vært litt mer måteholdne enn andre og sagt at EQC under gode forhold kjører i overkant av 400 kilometer. Tester i Norge har vist et det stemmer bra. Vi «lekte» litt ekstra med bilens akselerasjon i sportsmodus og havnet en stund på rundt 23 kWh per 100 km. Under mer fornuftig eco-kjøring lå vi på ca. 19 kWh, hvilket tilsvarer i overkant av 400 kilometer.

EQC er Mercedes tvers gjennom. Utseendet har mye til felles med GLC-modellen. Foto: Tor Mjaaland

Om selve kjøreturen er det lett å si at dette var Mercedes-tur på høyt nivå. Når det gjelder støyisolering, er EQC helt i tet. At den mangler luftfjæring foran, registrerte vi ikke, og den nesten 2,5 tonn tunge bilen er morsom også på svingete veier. Styringen er presis og direkte, og de over 400 hestekreftene du har til disposisjon er mer enn nok.

Ryddig og stilig innvendig, er vår dom. Foto: Tor Mjaaland

Her er det kvalitet tvers gjennom. Foto: Tor Mjaaland

Mercedes-vakkert

At den på en spurt blir slått av de heftigste Tesla-utgavene, er lite å bekymre seg over. I sportsmodus går det så kjapt fra stillestående at du blir presset bakover i setet som hadde diverse massasjefunksjoner og sidestøtter du regulerer etter behov. Det sistnevnte ekstrautstyr for feinschmeckere.

EQC tar både skiboks og tilhenger. Det liker nordmenn. Foto: Privat

Noen har også sutret litt over at EQC er bygget på samme plattform som GLC, som den har mange likhetstrekk med. Vårt spørsmål blir: Hvorfor er det dumt å benytte noe som fungerer når det bidrar til å få prisen på bilen ned?

Her får du info om forbruk, energiflyt og annet som er greit å vite på elektrisk tur. Foto: Tor Mjaaland, Tor

Kjapt får du inn på skjermen oversikt over nærmeste ladestasjoner. Foto: Tor Mjaaland

Litt om det innvendige, for det er jo det som teller, iallfall hos mennesker. Her er det stilig, delikat og Mercedes-vakkert. Du får formelig et lite stil-kick når du setter deg inn i bilen. Og tror at dette er en sedvanlig Mercedes-luksus til nærmere en million, enn en halv million kroner.

Kampen om elbilkundene blir stadig hardere. De som har ventet på Mercedes blir neppe skuffet. Til det er det altfor mye pent å si etter en kjøredag i nye EQC.

Fakta

Bil: Mercedes EQC
Pris: Fra kr 616,900,-. Pris prøvd bil ca. 750.000 kroner
Batteri: 80 kWh
Effekt: 408 hk
Dreiemoment: 760 Nm
0–100 km/t: 5,1 sek
Toppfart: 180 km/t
Rekkevidde (WLTP): 417 km
Lengde/bredde/høyde: 4760/1880/1630 mm
Vekt: 2440 kg
Vagasjevolum: 500 liter

Kjøreegenskaper

Lettkjørt til å nærme seg to og et halvt tonn. Behagelig stille og svært rask.

Design

Ingen stor dristighet når det gjelder design. Dette er Mercedes-look på sedvanlig høyt nivå både ut- og innvendig.

Økonomi

Med kjøpspris under flere av konkurrentene og trivelig kjøreøkonomi som for andre elbiler bør EQC være en bil som ikke ruinerer familieøkonomien.

Pluss

Mye bil og luksus for pengene. Bra med plass til passasjerer og bagasje. En fullverdig elektrisk familiebil. Ekstra pluss for tilhengerfeste og skiboks.

Minus

Ikke mye å trekke for. Dette er Mercedes-fornuft på høyt nivå. Litt høyt innlastingsgolv i bagasjerom.

Publisert: