Mini Cooper har blitt elektrisk

Nå er også Mini blitt elektrisk. Den konkurrerer verken på plass eller rekkevidde, men satser på Minis «go cart-følelse» og ikke minst det å skille seg ut fra andre elbiler.

Publisert Publisert

Det nyeste på elbilfronten er elektriske Mini Cooper SE med 184 hk og 235 km rekkevidde. Foto: Mjaaland, Tor

  • Tor Mjaaland

Et såkalt prøveeksemplar har vært på besøk i Kristiansand, men den var det bare lov å se på, sitte i og kose litt med. Like over årsskiftet blir det anledning til å prøve bilen, mens de første eksemplarer leveres ut til kundene på tidlig vårpart.

At Mini både er eid og produseres av BMW, men fortsatt lages i England, betyr selvsagt at det er en god del BMW-komponenter i den lille bilen. Bagasjeplassen i den elektriske utgaven, kalt Mini Cooper SE, har de klart å beholde ved å legge batteriene i en T-form under baksetene og framover i kanalen mot forsetene.

På rekkevidde må nok Mini SE finne seg i at det er konkurrenter på banen som kan kjøre lengre. 235 kilometer er oppgitt rekkevidde, men for de aller fleste vil dette være en tøffing av en bybil der daglig småkjøring er det primære.

Fra 273.000 kroner

Kjapp er den også med 0–100 km/t på 7,3 sekunder og 184 hk på elmotoren. Batterikapasiteten er på 32,6 kWh med 50 kW hurtiglading. Det betyr lading fra null til 80 prosent på drøye halvtimen, ifølge produsenten.

Prisen starter på 259.000 kroner. Skal du ha den topputstyrt, må du ut med rundt 320.000 kroner. På volum blir neppe Mini Cooper SE noen hard konkurrent til BMWs elektriske suksessbil i3. Men for dem som vil ha en litt mer spektakulær kjøreopplevelse, og en tøffing av en elbil der Mini-genene for fullt er med, kan nok Cooper SE være et alternativ. Forhåndsinteressen for bilen har vært stor, melder importøren.

Publisert