2020 blir et «el-levilt» bilår

– 2020 blir et ekstremt elbilår. Nå kommer alle leverandørene med elbiler og ladbare biler i de fleste prisklasser. Og kanskje er det siste året med null avgifter og moms på elbiler.

Publisert Publisert

Leder av Vest-Agder Bilbransjeforening, Terje Jochumsen, er sikker på at 2020 blir et bilår med ekstremt høyt salg av elbiler og ladbare biler. Foto: Mjaaland, Tor

  • Tor Mjaaland

Det sier lederen av Vest-Agder Bilbransjeforening, Terje Jochumsen. Han nevner i fleng bilmerker som Volvo, Mazda, Peugeot, Opel, BMW, Volkswagen, Mercedes, Audi, Skoda, Lexus, Ford, DS, Fiat, Honda, Nissan, Hyundai, Polestar, Porche, Kia, Seat, Mini, Renault, Tesla, MG og Smart som alle kommer med nye eller oppgraderte elbiler i 2020.

– Med priser fra rundt 200.000 kroner og oppover betyr det elbiler tilgjengelig for folk flest, mener bilbransjelederen som tror på en elbilandel opp mot 60 prosent neste år.

Les også

Velger fortsatt bensin og diesel

Les også

Må redusere parkeringsavgiften for elbil

Interessen for Fords nye elbil, Mustang Mach-E, har vært enorm. Den kommer til Norge mot slutten av 2020. Foto: Ford Motor Company

Avgifter?

Han forventer at det vil bli en endring i det norske avgiftsregimet fra 2021. Kanskje mest sannsynlig som i Danmark der de dyrere elbilene blir avgiftsbelagt og får høyere moms enn de små og billigere. Men dette er selvsagt opp til politikerne å avgjøre.

– Det vi kan slå ettertrykkelig fast er at bilbransjen er klar for det grønne skiftet med en mengde nye elbiler. Vi forventer også at andelen ladbare biler og hybrider vil øke, en utvikling vi har sett har vært i gang de siste månedene, sier Jochumsen.

Peugeot e2008 kommer på markedet i Norge i april og er en av de mange nye elbilene. Den har en startpris på 286.600 og rekkevidde 320 km (WLTP). Foto: PSA

Milliardbøter

Flere årsaker tilsier økt elbilandel i 2020. Viktig er det at bilfabrikantene kan risikere milliardbøter dersom de ikke kommer under EU-kravet om maksimum 95 gram CO₂ per km på 95 prosent av de nye bilene som registreres. Fra 2021 skjerpes kravene til å gjelde alle bilene.

– Dersom de nye EU-kravene hadde vært gjort gjeldende på 2018-produksjonen, er bøtene til bilprodusentene anslått til 34 milliarder euro, sier Terje Jochumsen som håper Norge får tilstrekkelig antall elbiler til å dekke etterspørselen neste år.

Polestar 2 bør være en elbil som passer godt til norske forhold. Den har firehjulsdrift og oppgitt rekkevidde på 500 km. Foto: Polestar

– Nå satses det på høye elbilandeler i en rekke europeiske land, med forskjellig typer subsidiering, som her hjemme, noe som sikkert vil bety økt salg, sier bilbransjesjefen i Kristiansand og Vest-Agder.

Han peker på at for bilprodusentene betyr det norske bilmarkedet på to promille av verdensmarkedet lite når det gjelder å oppfylle miljøkravene.

Store ambisjoner

Men ambisjonene her hjemme er store. Volkswagen har sagt at 74 prosent av bilene som registreres neste år skal være helelektriske eller ladbare biler. Audi går lenger og sier 84 prosent.

Dermed blir det ikke mye igjen til biler med fossile motorer.

– Men det vil fortsatt være kunder som er best tjent med slike biler, sier han og avviser at diesel- og bensinbilkunder har grunn til å skamme seg.

– Overhodet ikke. Og her er vi ved selve kjernepunktet for kundene. De må definere sine transportbehov så tydelig som mulig slik at selgerne kan hjelpe dem til å finne fram til den rette billøsningen, sier Jochumsen.

Bransjens styrke

– Selgerne får en stadig mer utfordrende rolle som kundekonsulenter. De kurses jevnlig hos importørene for å heve den faglige kvaliteten. Bransjens store styrke i forhold til nettsalg er at kundene kan møte selgere med høy fagkunnskap som vet at de skal møte kunden igjen ved flere anledninger etter salget.

– Et godt råd til bilkundene, Jochumsen?

– Det tryggeste i et turbulent marked er å kjøpe eller lease en totalpakke som inkluderer service, forsikring, vedlikehold, rentegaranti og garantert innbyttepris. Da er mye av usikkerheten borte, lover bilbransjens talsmann.

Publisert