Kia stiger frem på Fiskåtangen

Kia betyr visstnok «Stiger opp fra Asia». Nå stiger Kia frem hos Bertel O. Steen på Fiskåtangen. Og det med en salgsleder med solide familietradisjoner fra bilforretningen.

Publisert: Publisert:

Merkeansvarlig for Kia, Morten Moe, har satt seg til rette bak rattet i en Kia Niro. Daglig leder hos Bertel O. Steen Agder på Fiskåtangen, Leif Erik Vik, mener at Kias inntreden styrker bedriften, sikrer arbeidsplasser og tilfører bilhuset nye kundegrupper. Foto: Tor Mjaaland

  • Tor Mjaaland

KRISTIANSAND: Fra 1. januar er Kia under samme tak som Mercedes, Peugeot og Smart. Dette som et ledd i importøren Bertel O. Steens politikk om å samle bilene i bilhuset i Vågsbygd.

En som gleder seg til å ta fatt i det sør-koreanske bilmerket er 26 år gamle Simon Moe. Som sønn til Morten Moe, daglig leder og eier av bilforretningen på Fiskåtangen i 30 år, og fortsatt på eiersiden, går unge Moe raskt med på at han er vokst opp i bilforretningen.

– Her har jeg plukket søppel, malt broer, etter hvert solgt Mercedes og det siste året solgt Kia hos Bertel O. Steen Agder sin avdeling i Arendal, forteller han.

Kia-pendler

Dermed mener han seg godt forberedt på jobben, nemlig å øke salget av de mange Kia-modellene, etter å ha pendlet fra Kristiansand til Arendal ett års tid nettopp i diverse Kia-biler.

– Jeg er blitt utrolig glad i bilmerket, sier Simon Moe, med tittelen merkeansvarlig for Kia, og viser kjapt til utvalget med diverse elbiler, plug in modeller og bensin- og dieseldrevne biler å tilby.

Han medgir at bilkunder flest kanskje ikke har Kia øverst på prioriteringslisten når det skal handles ny bil.

– Men får vi potensielle bilkjøpere først inn i butikken og presentert bilene for dem, er mye av jobben gjort, sier han.

At Kia har vært helt i front når det gjelder garantiordninger med hele sju års varighet, er noe mange kunder setter pris på, er erfaringen etter ett års Kia-salg i Arendal.

Ny kundegruppe

Også daglig leder hos Bertel O. Steen på Fiskåtangen, Leif Erik Vik, har stor tro på at Kia vil styrke bilhuset.

– Vi får en ny og trofast kundegruppe inn hos oss, med de mange muligheter det byr på, sier Vik som peker på at dette gir bedriften flere ben å stå på og sikrer arbeidsplasser.

For å være best mulig forberedt på nykommer Kia, er en mekaniker flyttet fra Arendal til Kristiansand og staben totalt sett styrket.

– Med det utvalget vi nå kan tilby kundene, trenger de jo strengt tatt ikke gå andre steder, sier en smilende Vik og minner om Kias slagord: «Power to surprise».

– For dette er biler som har styrke til å overraske mange kunder, mener Vik, mens Kia-ansvarlig Moe minner om at med Kias inntreden blir bilhuset ikke minst styrker bedriften på elbilsiden.

Raskere levering

– Kia Soul har vært en norsk suksess i mange år. Nå er den her i ny versjon E-Soul med nytt design men tro mot tradisjonen og med betydelig økt kjørelengde.

– Vi nærmer oss slutten på ventelistene, og dermed raskere levering til kundene, sier Simon Moe som også trekker frem de mange ladbare utgavene kjent for solid elektrisk kjørelengde og såkalte mildhybrider med bensin- og dieselmotorer.

Han lover i tillegg ny toppmodell Sorento i ladbar utgave og en ny elektrisk suv i 2021.

– Og med front mot Vågsbygdveien og godt synlig for mange, skal vi vise folk med all tydelighet at Kia er kommet til Fiskåtangen, sier Simon Moe.

Publisert:

Les også

  1. – Må ha plass til 17 rasehøns

  2. Kia med «Porsche-look» til folkelig pris

  3. Kia stiller sterkt på elbiler

  4. Her er bilene bilforhandlerne fra Kristiansand gleder seg til

Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil
  2. kia