Volvo-jubel for rekordår

Volvo-gjengen hos Frydenbø gikk jublende inn i nytt bilår. De toppet registreringsstatistikken for desember og satte en solid rekord for 2019.

Publisert Publisert

Etter all time high for Frydenbø Bilsenter Kristiansand er det en optimistisk gjeng som tar fått på et nytt og tøft bilår. Foran fra venstre Florim Bylykbashi, Thor Omsland, Simen Sandnes, Kjell Egil Stokkedalen, Jon Sindre Lund Gabrielsen, Aslak Lid. Rad 2 fra venstre: Jan Thore Svendsen, Robert Szymczak, Camilla Tørresen, Frank Bjelland, Tor Magne Bryggeså. Rad 3 fra venstre: Keith Jørpeland, Stephan Kokai, Willy Thorkildsen, Anne Lise Østensvig, Jan Egil Trondsen, Arnt Olav Thorsen. Rad 4 fra venstre: Sondre Hansen, Christer Van Putten, Øystein Thommesen, Evy Olsen, Christian Svendsen, Lasse Bolsøy, Arild Abrahamsen, Christoffer Heng, Avni Demaj. (Ikke tilstede: Bård Inge Bjelland, Bendik Fjelldal, Jens Thuesen, Bjørn Harald Fredheim, Ronni Svellingen, Jon-Magnus Østensvig, Jon Helle) Foto: Mjaaland, Tor

  • Tor Mjaaland

Antall nye biler som rullet ut fra Frydenbø Bilsenter Kristiansand økte med hele 36,9 prosent sammenliknet med 2018. Som også var et rekordår. Det skjedde samtidig som Volvo på landsplan hadde en nedgang på registreringsstatistikken på 11,6 prosent.

– Hva er det dere gjør i Kristiansand som gir slike resultater?

– Vi har utvilsomt mange lojale kunder som er gode ambassadører for oss, vi har en stab på 34 ansatte som står på sent og tidlig, og vi har produkter som treffer det sørlandske bilmarkedet svært godt, sier daglig leder Sondre Hansen.

Salgssjef Øystein Thommessen nikker bekreftende og legger til:

– Men det er en tøff kamp hele tiden. I dag er konkurransen så hard at ingen biler selger seg selv, sier salgssjefen.

Bestselgeren Volvo V60 plug in flankert av salgssjef Øystein Thommessen (t.v.) og daglig leder Sondre Hansen ved Frydenbø Bilsenter Kristiansand. Foto: Mjaaland, Tor

Premium

Og det er jo ikke akkurat billigbiler de tilbyr det sørlandske bilmarkedet. Volvo har forandret seg i økt premiumtilhørighet, slår de fast.

– Det betyr at de forskjellige modellene koster fra rundt en halv million kroner og oppover, sier Hansen.

At de har hatt svært gode tilbud i leasingmarkedet i 2019, er de to Frydenbø-sjefene samstemte om. Dermed har rundt 80 prosent av nybilene vært finansiert gjennom leasingavtaler.

– Vi erfarer samtidig at stadig flere bilkunder ønsker totalavtaler der service, dekkhotell og gjerne forsikring inngår. Det forenkler bilholdet, og gir god oversikt over biløkonomien, sier Thommessen.

All time high

På registreringsstatistikken for Kristiansand distrikt for 2019 endte Volvo på «all time high» fjerdeplass, hårfint bak Tesla på tredjeplass. Slår vi sammen Mandal og Kristiansand er Volvo bare 18 biler bak Toyota. Så nær den japanske giganten har Volvo aldri vært. Fra niendeplass på statistikken i 2016 har det bare gått en vei for den lokale Volvo-forhandleren, og det uten elbiler å tilby.

– Men vi har gjort det godt på ladbare biler, der stasjonsvogna V60 er bestselgeren fulgt av suv-en XC60, V90 og den store suv-en XC90, sier Thommessen, mens Hansen legger til at rundt 70 prosent av de nye Volvo-bilene som ble levert i fjor var ladbare, 28 prosent dieseldrevne.

Hyttefolket

– Det betyr at folk kan kjøre på strøm i det daglige, og så har de en firehjulsdrevet bil med høy bakkeklaring som tar dem trygt til hytta i helgene, sier daglig leder, mens salgssjefen kommer på enda et argument for at sørlendinger velger Volvo:

– Mange har hytter i Setesdal, Åseral eller Sirdal. Da er våre biler midt i blinken, mener Thommessen.

Mot slutten av inneværende år får de også en elbil å tilby, nemlig XC40 Recharge. og før det kommer samme modellen som ladbar utgave.

Men det betyr ikke at de tror på nye rekorder i år.

– Det skal mye til for å «toppe» fjoråret. Alt tyder på at 2020 blir et helt spesielt bilår med lansering av en mengde nye elbiler og ladbare biler.

– Aldri før har bilbransjen gått inn i et nytt år, hvor det er vanskeligere å spå hvem som blir salgsvinnere, mener de to Frydenbø-representantene som gleder seg til neste ukes «kick off» for landets Volvo-forhandlere. Vel vitende om at det kanskje vanker noen klapp på skuldra fra importøren for 2019-jobben.

Volvo satte rekord

Det var ikke bare i Kristiansand det ble ny Volvo-rekord i 2019. Volvo Cars satte ny salgsrekord for sjette året på rad i 2019. Selskapet solgte for første gang over 700 000 biler på verdensbasis, en økning på 9,8 prosent sammenlignet med 2018.*

I 2019 vokste Volvo raskere enn markedet i alle selskapets hovedregioner; Europa, USA og Kina. Salgsveksten er drevet fram av en høy etterspørsel etter Volvos SUV-modeller, XC40, XC60 og XC90. Totalt endte Volvo på 705,452 solgte biler på verdensbasis.

– Jeg er veldig godt fornøyd med at vi for første gang i historien har solgt mer enn 700 000 biler på ett år, samtidig som vi tar markedsandeler i alle salgsregionene, uttaler Håkan Samuelsson, CEO og president i Volvo Cars, i en pressemelding.

Publisert