Oljen er tykk som graut, og batteriet i bilen makter ikke å dra motoren rundt.

Løsningen for mange er å ha en startbooster i bagasjerommet.

Problemet erifølge den tyske bilistorganisasjonen ADAC at lithiumbatteriet i disse enhetene også streiker i kulden.

Fem tips som beskytter mobilen din:

Svikter

De konkluderer med at mange av boosterne ikke holder hva produsentene lover.

Om sommeren og ved plussgrader fungerte apparatene i testen godt, men med en gang temperaturen falt under null kom også problemene – og ved minus 18 grader var det ikke lenger noen av apparatene som fungerte.

Dermed dreper ikke kulden bare bilbatteriene, men også innretningene som skal gi start om man ikke har mulighet til å bruke startkabler.

Tre av de testede boosterne bestod heller ikke kortslutningstesten. Uten beskyttelseskretser slapp de ut store mengder røyk når de ble kortsluttet.

Sjekk denne kule testen:

Slik kobler du riktig

– Det er ikke farlig å bruke startkabler, men det må gjøres riktig. Vi anbefaler å bruke kabler som har overspenningsvern, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Første steg er å koble rød startkabel til plusspolen på batteriet som er tomt. Deretter kobler man seg til plusspolen på batteriet som skal gi starthjelp. Neste steg er å koble til svart kabel til det fulle batteriet. Helt til sist kobler man svart kabel til gods på bilen som trenger hjelp.

– Det er viktig at man ikke kobler den svarte kabelen til minuspolen på det tomme batteriet. Her kan det dannes knallgass som i verste fall kan føre til en eksplosjon. Derfor er det viktig å koble til gods så langt unna batteriet som mulig. Pass på at tenningen på begge bilene er av, og at du kobler kablene fra i motsatt rekkefølge, sier han.

Flere nyttige bilsaker:

Elbilkjørere:

Og noe helt annet: