Nye Mazda CX-60 PHEV er selskapets første ladbare hybrid og blir det nye flaggskipet i Mazdas produktportefølje når den kommer til Norge i juni. Det slår importøren fast i en pressemelding. Og det betyr at ladbare hybrider med firehjulstrekk, som Toyota Rav4 og Suzuki Across får en tøff utfordrer.

I pressemeldingen forklares det også at designet er inspirert av det japanske estetiske prinsippet om «less is more», med markante rene linjer som tydelig viser karakteren til en bakhjulsdrevet bil med kort frontoverheng.

Men her er det altså ikke snakk om bakhjulsdrift, nye CX-60 er firehjulsdrevet med permanent 4X4 som standard. Elmotoren er montert mellom bensinmotor og girkasse hvilket betyr at alle fire hjul kan driftes av elmotor, bensinmotor eller en kombinasjon avhengig av valgt kjøreprogram.

Interiøret i toppmodellen av nye mazda CX-60 ser riktig lekkert ut. Foto: Foto: Mazda

Flere ladbare

Og det loves flere ladbare hybrider der CX-60 PHEV er selskapets første i en rekke av kommende plug in-biler. Drivlinjen kombinerer en firesylindret Skyactiv-G 2.5 bensinmotor med en kraftig elmotor, en nyutviklet 8-trinns girkasse og et batteri med kapasitet på 17,8 kWh.

Totalt leverer systemet en effekt på 327 hk (241 kW) og 500 Nm dreiemoment, hvilket gjør CX-60 til Mazdas kraftigste personbil noensinne. 0–100 km/t går på 5,8 sekunder og topphastigheten er 200 km/t. Bilen kan trekke tilhenger på hele 2 500 kg. Det er bra!

Ansiktsgjenkjenning

Og det Mazda kaller driver personalisation system benytter ansiktsgjenkjennelsesteknologi til å gjenkjenne inntil seks ulike førere og lagre deres personlige innstillinger, slik at bilens oppsett vil være akkurat slik du ønsker hver gang du setter deg bak rattet, forteller Mazda i pressemeldingen. Systemet husker mer enn 200 innstillinger, inkludert sete, sidespeil, audio og klimaanlegg.

Elektrisk rekkevidde oppgis til 63 km, forbruk 1,5 l/100 km og CO2-utslipp 33g etter WLTP testsyklus ved kombinert kjøring.

Prisene starter på kr 569 900 for basismodellen.