INTEGRERT: Dørhåndtakene er integrert i listen som går rundt bakvinduet i Honda HR-V – akkurat slik det er på enkelte modeller fra Alfa Romeo. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix
KOMFORTABEL: Mazda CX-3 er bilen som har den beste kjørestillingen, men HR-V har det beste chassiset. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix
TRAUST: Førermiljøet i Honda HR-V er ikke det mest spennende. Knappene reagerer på berøring. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix
TURTELLER: Det mest åpenbare med Mazdaens interiør er den store turtelleren. Kvalitetsfølelsen er på nivå med hva man finner i Hondaen. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix
TRANGT: Det er ikke mye plass i bagasjerommet til Mazda CX-3. Bare 350 liter rommer det, mens Hondaen får plass til 470 liter. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix
PRAKTISK: Magiske seter i Honda HR-V lar deg utnytte gulvplassen til store gjenstander når du ikke skal ha med personer i baksetet. Det er praktisk. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Da Honda lanserte den første generasjonen HR-V, brøt produsenten mange etablerte normer. For hvem kunne tenke seg å kjøpe en firehjulsdrevet SUV med tre dører? Det var nemlig slik Honda presenterte bilen.

Den skulle slå an blant de yngre og urbane, men her hjemme endte den ofte opp i innkjørselen til den eldre garde. Ikke så rart, for bilen var enkel å komme seg inn og ut av, samtidig som den tilbød firehjulsdrift for en rimelig penge.

Siden den gang har det kommet en rekke mindre SUV-er. Sammen med Opel Mokka og Mitsubishi ASX er Mazda CX-3 en av de aller meste populære i segmentet for de minste SUV-ene. Og nå melder altså Honda seg på igjen.

Nye dekk?

På størrelse med en Golf

KOMFORTABEL: Mazda CX-3 er bilen som har den beste kjørestillingen, men HR-V har det beste chassiset. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Mazda CX-3 skiller seg ut i mengden, akkurat slik Honda HR-V gjorde da den ble lansert. En CX-3 er på størrelse med en Volkswagen Golf, og de kompakte ytre målene gjør den lettkjørt i byen. De kultiverte motorene passer dessuten bilen fint.Det er lett å bli glad i Mazdaen med sin friske design, men i bakspeilet er det to øyne som forstyrrer idyllen: Etter ti år i dvale har Honda pusset støvet av HR-V. Denne gangen satser de ikke så mye på urbanisme, og «moro-faktoren» er mer eller mindre borte. HR-V har vokst seg større og blitt seriøs.

Inni er de ulike

INTEGRERT: Dørhåndtakene er integrert i listen som går rundt bakvinduet i Honda HR-V – akkurat slik det er på enkelte modeller fra Alfa Romeo. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Parkert ved siden av hverandre er bilene omtrent like store, men Hondaen er noen få millimeter lengre, bredere og høyere. Fra utsiden er de ekstra 19 millimeterne i lengden, de ekstra 7 millimeterne i bredden og de 70 millimeterne mer i høyden ikke så lette å se. Begge bilene virker kompakte, og slik oppfattes de også ute på veien.Men lukk opp dørene, og du møter to forskjellige verdener. Bak rattet i Mazdaen er det kompakt og sportslig, mens det er mer luftig og komfortabelt bak rattet i Hondaen.

Magiske seter

PRAKTISK: Magiske seter i Honda HR-V lar deg utnytte gulvplassen til store gjenstander når du ikke skal ha med personer i baksetet. Det er praktisk. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Sammenlignet med HR-V blir Mazda CX-3 liten og trang. Takhøyden er dårligere, og plassen i baksetet knappere. Honda HR-V kan fint fungere som en fullverdig familiebil, mens Mazdaen nok blir i trangeste laget.Det samme går igjen hva bagasjeplass gjelder. Hondaen sluker 470 liter bagasje med baksetene i bruk, og 1533 liter om du legger dem ned, mens Mazda CX-3 ikke laster mer enn 350 og 1260 liter.

I praksis betyr disse tallene at du fint får med deg helgebagasjen i Hondaen – mens det blir en nærmest umulig oppgave i Mazdaen.

Og legger vi til den overlegne fleksibiliteten som Hondas Magic Seats legger for dagen, blir gapet enda større. Med et håndgrep kan du slå opp sitteputen i HR-V og bruke gulvplassen til større gjenstander – eller du kan enkelt legge ned baksetene og få et flatt gulv.

Berøringsknapper

TURTELLER: Det mest åpenbare med Mazdaens interiør er den store turtelleren. Kvalitetsfølelsen er på nivå med hva man finner i Hondaen. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Turtelleren er det største instrumentet i Mazdaens interiør, som i stor grad er uendret fra Mazda 2. Atmosfæren er god, designet spenstig og kvalitetsfølelsen helt på høyde med det man finner i HR-V.Bak rattet i Hondaen finner man ikke samme lekenhet som i Mazdaen. Førermiljøet er traustere, men også her er oversiktligheten god. Ikke alle kommer til å like de nye berøringsfølsomme knappene som ikke lar seg trykke inn.

Mer enn én gang opplevde vi at de reagerte tregt, og ikke alltid merket vi at man faktisk trykket på dem. Dermed er det Mazda som har det beste førermiljøet, og det er også her man sitter best. Men den innvendige støyen er høyere i Mazda CX-3 enn i HR-V.

Tilbakeholden

TRAUST: Førermiljøet i Honda HR-V er ikke det mest spennende. Knappene reagerer på berøring. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Ute på veien lurer den trinnløse girkassen i HR-V sansene. Den får bilen til å virke tregere enn den egentlig er, mens Mazdaen oppleves som kvikk med sin manuelle girkasse. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen klarer CX-3 på 9,7 sekunder, mens HR-V bruker 10,6 sekunder.Det beste understellet er det likevel Honda HR-V som har. Nesten sportslig svipper den rundt hjørnene og gjennom svingene, mens Mazdaen er mer tilbakeholden.

Også styringen er raskere på HR-V – selv om forskjellene er marginale. Komfortmessig skiller det også lite, og selv om begge har visse utfordringer over de korteste ujevnhetene, er det på ingen måte ukomfortabelt i noen av bilene. Det bidrar også de gode setene til.

Luksuriøse Lexus er blitt agressiv:

Dyr Honda

TRANGT: Det er ikke mye plass i bagasjerommet til Mazda CX-3. Bare 350 liter rommer det, mens Hondaen får plass til 470 liter. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Bilkjøp er likevel mer enn kjøreegenskaper og plass. Det handler også til en stor del om pris – og her kommer ikke Honda spesielt bra ut. Med den trinnløse automatkassen koster den mest velutstyrte utgaven av HR-V 316.000 kroner.Da har man forhjulsdrift og en 1,5 liters bensinmotor med 130 hestekrefter under panseret – i tillegg til assistentsystemer som trafikkskiltgjenkjenning, vingleassistent og et system som varsler ved fare for frontkollisjoner. Autobrems har HR-V ikke.

Men det har Mazda CX-3 – og til en lavere pris. Med en to liters bensinmotor med 120 hk og automatgir koster den 279.000 kroner. Legger du til firehjulsdrift, som Mazda er alene om å kunne levere, og beholder automatgiret, ender prisen på 324.000 kroner – eller bare 8000 kroner mer enn Honda forlanger.

Og akkurat det er den største ripen i lakken på Hondaen, som ellers leverer bedre enn Mazda klarer med CX-3. Nyttige tips:

Tekniske data:

Honda HR-V

Pris testbil (uten utstyr): 316.000 kroner

Motor: 4-syl bensin. 1498 ccm. 130 hk v. 6600 o/min. 155 Nm v. 4600 o/min.

Aks 0-100 (vår måling m/CVT): 10,6 sek

Toppfart: 187 km/t

Forbruk (vår måling): 0,68 l/min

Utslipp: 120 gram

Mål (LxBxH): 4294x1772x1605 mm

Akselavstand: 2610 mm

Bagasjerom (LxBxH): 808x1006x559

Volum: 470/1533 liter

Egenvekt: 1249 kg

Mazda CX-3

Pris testbil (uten utstyr): 259.000 kroner (m. automat: 279.000 kroner)

Motor: 4-syl bensin. 1998 ccm. 120 hk v. 6000 o/min. 204 Nm v. 2800 o/min.

Aks 0-100 (vår måling):* 9,7 sek

Toppfart: 192 km/t

Forbruk (vår måling):* 0,66 l/min

Utslipp: 137 gram

Mål (LxBxH): 4275x1765x1535 mm

Akselavstand: 2570 mm

Bagasjerom (LxBxH): 684x993x395

Volum: 350/1260 liter

Egenvekt:* 1155 kg

* Manuell girkasse .