I årets store vintertest for elbiler kjørte Tesla Model S 530 kilometer i kaldt vintervær.
– Det er gøy med rekord, men vi fikk også rekorder i tap av rekkevidde, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.
Bilen som hadde minst avvik fra oppgitt rekkevidde var «billigbilen» Maxus Euniq 6 som kjørte rundt ti prosent kortere enn WLTP-rekkevidden.
I fjor vinter kjørte Tesla Model 3 LR Dual Motor 521 kilometer i verdens største elbiltest. I år ble den rekorden slått av en annen Tesla, nemlig Model S Standard, med 530 kilometer på telleren etter at bilen var kjørt helt tom for strøm. I fjor lå temperaturen mellom 0 og minus ti grader, mens det i år var litt kaldere med temperaturer mellom 0 og 19 minusgrader.
– Dette er imponerende, og tapet av rekkevidde er på pene 16,4 prosent sett opp mot den offisielle rekkevidden, sier Sødal.
Krever vinterrekkevidde
Målet med testen er å finne ut hvilken modell som har oppgitt den mest realistiske rekkevidden. Derfor måles reell rekkevidde opp mot oppgitt WLTP-rekkevidde. NAF har lenge ivret for at fabrikantene også må oppgi tall for vinterrekkevidde. Ikke minst i Norge er det viktig der avviket fra oppgitt rekkevidde for svært mange biler lå mellom 20 og 25 prosent. Med noen verstinger godt opp på trettitallet.
Selv om Tesla S kjørte lengst, var det ikke den som kom nærmest den oppgitte rekkevidden (WLTP). Det var en langt rimeligere bil som gjorde det, nemlig Maxus Euniq6. Den kjørte 10,45 prosent kortere enn det det står i salgsmateriellet.
- I vår test er dette vinneren. Vi er opptatt av bilene som har de beste resultatene sett opp mot det som er den offisielle rekkevidden, sier Nils Sødal.
Rekord i rekkeviddetap
Dette er den fjerde vintertesten NAF og Motor kjører. Historikken viser et avvik fra den offisielle rekkevidden mellom fire og 32 prosent. I årets test var det fire biler som gjorde det dårligere enn det som til nå har vært det største avviket i rekkevidde. Mercedes EQE 300, Skoda Enyaq Coupe RS, Toyota bZ4x 2WD og Hongqi e-HS9 hadde mer enn 32 prosent kortere rekkevidde i dagens rekkeviddetest.
- Det er stor variasjon i hvor stort tap av rekkevidde det er fra bilmodell til bilmodell. I dag hadde vi ordentlig kulde på deler av testruta, men stort sett kjørte de fleste bilene i normale vintertemperaturer, sier NAF-rådgiveren.
- Vi ønsker oss en offisiell test av rekkevidden på elbiler vinterstid. Håpet er at dette kommer på plass på europeisk vinter-WLTP, sier Nils Sødal.
Her er alle bilenes resultater (kilde NAF/Motor)
Modell | Oppgitt rekkevidde | Oppnådd rekkevidde | Avvik prosent |
Tesla Model S Standard | 634 | 530 | −16,40% |
Mercedes EQE 300 | 614 | 409 | −33,39% |
BMW i7 xDrive60 | 595 | 424 | −28,74% |
NIO ET7 | 580 | 434 | −25,17% |
BMW i4 eDrive40 | 565 | 434 | −23,19% |
Tesla Model X Plaid | 543 | 444 | −18,23% |
Nissan Ariya 2WD | 533 | 400 | −24,95% |
Volkswagen ID.5 Pro | 526 | 378 | −28,14% |
Byd Han | 521 | 406 | −22,07% |
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt | 515 | 389 | −24,47% |
Skoda Enyaq Coupe RS | 510 | 338 | −33,73% |
Toyota BZ4X 2WD | 503 | 323 | −35,79% |
Voyah Free | 501 | 391 | −21,96% |
Hongqi E-HS9 | 465 | 303 | −34,84% |
Kia Niro EV | 460 | 343 | −25,43% |
Tesla Model Y 2WD | 455 | 337 | −25,93% |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454 | 345 | −24,01% |
Mercedes EQB 250 | 452 | 334 | −26,11% |
MG ZS LR | 440 | 352 | −20,00% |
JAC e-JS4 | 433 | 323 | −25,40% |
BMW iX1 | 428 | 337 | −21,26% |
Renault Megane | 428 | 318 | −25,70% |
MG 4 | 425 | 338 | −20,47% |
Kia EV6 GT | 424 | 349 | −17,69% |
BYD Atto 3 | 420 | 311 | −25,95% |
Volkswagen ID Buzz | 408 | 310 | −24,02% |
MG 5 | 380 | 313 | −17,63% |
MG Marvel R | 370 | 308 | −16,76% |
Maxus Euniq6 | 354 | 317 | −10,45% |