Også sørlandsbilister må regne med å havne i kolonne, for eksempel på strekningen Haukelid-Røldal eller Hovden-Haukeligrend. Da er det viktig å være godt forberedt.’

– Full tank, eller fulladet batteri på elbilen, er en god start for en vellykket kolonnekjøring. Som bilist er kolonnekjøring er noe av det mest krevende du kan oppleve, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen i en pressemelding fra medlemsorganisasjonen.

Det er 23 fjelloverganger på riksveinettet i Norge. Kolonnekjøring er vanlig på mange av disse vinterstid.

Å stoppe, eller å snu i kolonnen, er livsfarlig fordi du kan bli stående fast alene på fjellet, er den tydelig melingen fra NAF. Foto: NAF

Livsfarlig

Svendsen påpeker at når det brukes kolonnekjøring, er det for å øke sikkerheten for bilistene. Og han er tydelig på at bilstene må følge rådene som gis av mannskapene som leder kolonnen.

– Å stoppe, eller å snu i kolonnen, er livsfarlig fordi du kan bli stående fast alene på fjellet. Det er heller ikke tilrådelig å kjøre forbi bommen selv om været der kan være bra. Oppe på fjellet kan det være betydelig dårligere vær, og om du kjører deg fast kan det i verste fall stå om liv, sier Svendsen.

Ha øyekontakt!

– Kolonnekjøring er krevende. Sikten er dårlig, føret er utfordrende og mange har ikke erfaring med å kjøre på denne måten. Kjør mykt og med jevn hastighet og pass på at du har øyekontakt med bilen foran, sier Svendsen. Han understreker at dersom det blir stopp i kolonnen, må man ikke bevege seg bort fra bilen.

– Dårlig sikt kan føre til at du ikke finner tilbake, advarer NAF-rådgiveren.

Ventetiden kan bli lang før man ledes over fjellet. Varme klær, mat og drikke er viktig utstyr å ha med seg i bilen. Samtidig er det viktig å ha så full tank eller batteri som mulig.

Kjør med varsellys

– Ta på varme klær og send kald luft opp på frontruten når du kjører i kolonne. Bruker du varm luft, kan du risikere isdannelse på frontruten om det er minusgrader ute. I tillegg bør du ha tåkelysene foran og bak tent og kjøre med varsellys, råder Svendsen.

Han minner at det er brøytemanskapene som har siste ord. De har ansvar for sikkerheten og ber bilistene vente når det er en grunn til det.

– Ofte har elbiler en fordel i kolonnekjøringer. Man kan få beskjed om å stoppe motoren i enkelte situasjoner, blant annet i tuneller. En elbil har ingen avgasser noe som betyr at man kan la bilen gå og dermed også bruke varmeapparatet, sier NAF-rådgiveren i pressemeldingen.

Slik kjører du i kolonne

  • Ha lykt, slepetau og snøspade lett tilgjengelig i kjøretøyet.

  • Det er lurt å ha med mat og varm drikke.

  • La lufteanlegget forsyne frontruten med kald luft.

  • Har du tåkelys, bruk dem (både foran og bak).

  • Tenn varsellysene.

  • Hold «øyekontakt» med bilen foran.

  • Hold mest mulig jevn hastighet.

  • Ikke kjør ut av kolonnen eller forsøk å snu.

  • Dersom du må stoppe eller det blir stopp i kolonnen, må du ikke bevege deg bort fra bilen. Det kan være livsfarlig!

  • Er du usikker, så gi beskjed om det til mannskapene – da tar de ekstra hensyn til deg