Uten bilene stanser Blå Kors

– Uten de mange bilene hadde vi ikke kunnet opprettholde vår store aktivitet. Etter at vi «uniformerte» Blå Kors-bilene, har både stolthet og oppmerksomhet økt kraftig.

Publisert: Publisert:

Prosjektleder og transportansvarlig i Blå Kors, Arve Bjerke, forteller om stort transportbehov i organisasjonen der de mange blå bilene årlig går opp mot 100.000 kilometer. Foto: Jacob J. Buchard

  • Tor Mjaaland

Det sier daglig leder i Blå Kors Kristiansand, Arvid Solheim. Organisasjonen som berører 70.000 mennesker årlig, og der alle midlene går til arbeidet mot rusavhengighet, utenforskap, barnefattigdom og støtte til folk som sliter i hverdagen, kjører hvert år opp mot 100.000 kilometer med de svært synlige blå bilene.

Arve Bjerke, med egenerfaring og nå ansatt, er en sentral mann når det gjelder det store transportbehovet organisasjonen har. Han forteller om givertjeneste i form av transport av møbler til folk i nød, transport av deltakere til ulike prosjekter, utkjøring av mat og gaveposer, persontransport til ferieopphold, distribusjon av mat gjennom Matsentralen Sør og en rekke andre oppdrag der Blå Kors er totalt avhengige av bilene.

Her er Arve Bjerke på Matsentralen Sør i Sørlandsparken og henter matvarer som skal bli til måltider de serverer hos Blå Kors. Foto: Tor Mjaaland

Arbeidstrening

– Så har vi en egen kassebil som vi benytter til arbeidstrening, sier Bjerke som gleder seg til å flytte inn i nytt stort hovedlager på Industriområdet på Lund etter at de til nå har hatt flere mindre lagre spredd rundt i byen.

Både han og sjefen, Arvid Solheim, skryter av velviljen de møter hos mange samarbeidspartnere i distriktet og som gjør det mulig å hjelpe så mange og få mest mulig ut av midlene de har til rådighet.

Terje Jochumsen (I midten) fra Gumpen Gruppen og leder av den lokale Bilforhandlerforeningen, er imponert over hva Blå Kors utretter. Her sammen med Arve Solheim (t.v.) og Arve Bjerke fra Blå Kors. Foto: Tor Mjaaland

Imponert

Visekonsernsjefen hos Gumpen, Terje Jochumsen, synes det er viktig at bilens betydning til beste for de mange i samfunnet som sliter, får fokus.

– Vi er mektig imponert over Blå Kors og alt organisasjonen får til. Da er det stas å være litt med på laget med det vi kan bidra med, sier Jochumsen som er mer vant til at temaet bil ofte dreier seg om utslipp, forurensning og ulykker.

Etter at Blå Kors bestemte seg for å uniformere de åtte bilene på vårparten i år, har de merket økt oppmerksomhet fra publikum og stolthet hos brukerne av bilene.

Bilparken til Blå Kors har vokst i antall. Nå er åtte blåmalte biler i daglig virksomhet. De tre siste ukene har de tilbakelagt over 5000 kilometer i distriktet. Foto: Jacob J. Buchard

– Sjåførene er blitt våre ansikter utad, sier Solheim. Også blant disse er det tidligere rusmisbrukere som gjennom Blå Kors har fått en meningsfylt jobb og liv. Ja, bilene er en form for arbeidstrening, legger han til og forteller at målsettingen er å få en klient i måneden ut av misbruk eller soning og inn i jobb.

Blir stolt

– En rusmisbruker eller fengselsinnsatt koster samfunnet fra en til havannen million kroner i året. Så her sparer vi det offentlige for store summer, slår Solheim fast.

En av sjåførene har for eksempel 14 år bak seg i fengsel og 27 år «på kjøret», som Arvid Solheim sier der.

– Når jeg ser bilene i full aktivitet, blir jeg stolt, men tenker kanskje aller mest på at han og han, eller hun og hun, er i positiv aktivitet og har fått et nytt liv.

De snakker seg også varm om barn som til daglig opplever rusmisbruk i familien.

– I hver skoleklasse er det fra to til tre elever som lever i hjem med rusmisbruk. De har det kanskje aller tøffest, legger Bjerke til med sterk erfaring fra eget liv.

Matutdeling

Og gjennom Matsentralen Sør, der Bjerke er styreleder, deltar Blå Kors- bilene i utdeling av mat og hjelper mennesker til daglig kost og reduserer det store norske matsvinnet.

Arve Bjerke, med lang ledererfaring fra større firmaer, har innført en elektronisk kjørebok for bilbruken og vet til enhver tid hvor bilene er, hvor langt de kjører og hvem som bruker dem.

Mennesket i sentrum

Både han og Solheim snakker seg varme om nye og gamle prosjekter, ikke minst rettet mot barnefattigdommen der de vet at rundt 2500 barn i Kristiansand lever under fattigdomsgrensen.

– Vi har startet et nytt prosjekt «En by uten fattigdom» der vi skal bidra med alt fra konfirmanttøy, gaver til bursdager og til midler til aktiviteter for barn og unge. forteller Solheim. Målet er en million kroner innen utgangen av året, og på sikt bygge opp et fond. Pengene fra næringslivet strømmer allerede inn, sier Solheim som opplever at det lokale næringslivet omfavner Blå Kors.

– Vårt motto er: «I sentrum står et menneske». Det er vår rettesnor. Men uten bilene og rausheten fra lokale firmaer, hadde vi fått hjulpet langt færre mennesker, slår Arve Bjerke og Arvid Solheim fast.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil