Du har helt sikkert hørt om både Porsche 911, Panamera og Cayenne. Kanskje også Macan, og til og med den luftige roadsteren, Boxster.

Men har du egentlig hørt om Cayman?

Vanskelig å få nok

FINT: Dobbelklutsjkassen girer perfekt, men om du vil ha enda mer kjøreglede, velger du manuell girkasse. Betjeningen er ikke ideell, til det er knappene for mange. Foto: Jan Harry Svendsen

En rød sportsbil farer gjennom landskapet. Fortærer sving etter sving, mens motoren brøler. Bak rattet sitter jeg. Blasert, som man kan bli etter utallige mil bak rattet i testbiler? Ikke denne gangen. Nå kan jeg ikke få nok. Hver sving er underholdning. Bare et diskret signal om at bensintanken snart er i ferd med å gå tom, gir meg en liten pause i kjøringen.

Jeg benytter tankstoppet til å ta en nærmere kikk på Porsche Cayman GTS. Med 340 hestekrefter er den en av de aller sportsligste bilene fra produsenten. Den er lav og rask.

Men her handler det aller mest om rytme, om å treffe svingenes tangeringspunkt og om få til den perfekte utgangen. Om å balansere kreftene og kjøreegenskapene. Om kjøreglede – og om norske veier med stiplede kantlinjer og flere svinger enn du kan telle.

Svært sportslig

LYD: De to midtmonterte eksosrørene sender ut sjokkbølger av lyd. Herlig! Foto: Jan Harry Svendsen

Cayman er ikke en standardbil som er gjort sportslig, men en bil som er bygget opp som en sportsbil fra grunnen av.Dermed har man kunnet finjustere bilens tyngdepunkt og vektfordeling, samt hjuloppheng, bremser og styring. Kompromissene har vært få. G

TS er en særlig sportslig utgave av Cayman. Bare den 911-motoriserte Cayman GT4 er sportsligere.

Balansen i Porsche Cayman GTS er perfekt. Styringen er rask og direkte, tilbakemeldingene gode. Responsen i den 3,4 liter store boksermotoren er umiddelbar, men regn med et forbruk på godt over literen om du kjører inspirert.

Men GTS har også en annen side: For et par er den komfortabel nok til å dra på kontinentale reiser. Setene gir et vell av justeringsmuligheter og holder deg godt på plass når du kjører aktivt.

Rimeligere enn 911

For mange er 911 selve symbolet på Porsche, men som rendyrket sportsbil kan Cayman være et like godt valg.

Med en pris på 1.142.000 kroner er Cayman GTS ikke billig, men den er fortsatt drøyt 100.000 kroner billigere enn grunnmodellen av 911. Og velger du grunnmodellen av Cayman, også den med 211 kjøreglade hestekrefter, koster den 701.000 kroner. Det er ikke mer enn en Tesla ...

Årene har gjort 911 større, tyngre og mer komfortabel. En Cayman har ikke samme gate-status, men for dem som bare vil ha en sportsbil, er Cayman et av de beste alternativene.

Tekniske data:

Pris fra: 701.000 kroner

Pris testbil: 1.142.000 kroner

Motor: 6-syl bensin. 3436 ccm. 340 hk v. 7400 o/min. 380 Nm v 4750 o/min.

Aks 0-100: 4,8 sek

Toppfart: 282 km/t

Forbruk: 0,82 l/min

Utslipp: 190 gram

Mål: 4404x1801x1284 mm

Akselavstand: 2475 mm

Bagasjerom: 425 l.

Egenvekt: 1375

Les også:

Flere biltester:

Og andre tester: