– 2015 vil gå inn i historien som vårt klart beste år noensinne, sa Pål Syversen, konsernsjef i MøllerGruppen, da han la frem resultatet for 2015 på deres hovedkontor på Frysja i Oslo tirsdag.

De er Norges største bilfirma, med import av Audi, Skoda og Volkswagen, i tillegg til de at har bilvirksomhet i Sverige og på Baltikum.

Syversen trakk frem at de fikk hjelp av svært gode bilmarkeder i Norge og Sverige i fjor, og at bilene de solgte i Norge, i gjennomsnitt var dyrere enn tidligere, noe som gir gode marginer.

­– Omsetningen var totalt på 24 milliarder, og resultatet før skatt passerte én milliard. For første gang passerte vi også 50.000 solgte biler i Norge på ett år.

Mindre enn dette blir det ikke!

Golf størst av alt

Resultatforbedringen fra året før var 64 prosent, og omsetningen var 14 prosent høyere. Samlet hadde selskapet en markedsandel på 27 prosent i det norske bilmarkedet.

Volkswagen er det store lokomotivet, og nær halvparten av bilene fra VW var ladbare. Særlig Golf har en spesiell stilling, den alene solgte mer enn det nest

**Det kunne vært et totalt jubelår for konsernet, men i

«dieselskandalen,» der det viste seg at det var trikset med programvaren i motoren med internkoden EA189. Noe som skulle vise seg å omfatte 165.000 biler i Norge.**

MøllerGruppen sier at det kom svært overraskende på dem, og at de umiddelbart satte ned et team som skulle ta seg av saken. Kostnadene internt er 28 millioner, og i disse dager starter reparasjonene. Først ut er Volkswagen Amarok.

Mer om skandalen:

Roligere 2016

– Vi har så vidt begynt, og håper å være ferdig i løpet av året, sa Syversen.

GODE TIDER: Lederne i MøllerGruppen kan se tilbake på 2015 som et rekordår. Til høyre konsernsjef Pål Syversen. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Tema

De følger samme opplegg som i Tyskland, hvor kravet er at alle biler som er berørt, skal inn til service. Han mente det ser ut til at det også blir samme krav fra myndighetene i Norge. Noe som betyr at alle de 165.000 bilene må inn.– Vi regner med å gjøre alt på våre verksted. Bortsett fra hos de store firmabilkundene, hvor vi kommer til dem.

Kostnadene dekkes av Volkswagen sentralt, og Syversen sa at de i teorien kan tjene penger om de gjør reparasjonen fem minutter fortere enn stipulert, men at de i utgangspunktet regner med å gå i null.

For 2016 regner Syversen med at bilmarkedet vil gå noe tilbake.

– Vi tror på en nedkjøling, selv om inngangen på 2016 viser noe annet, så mener vi det fortsatt er riktig å tro på det.

Han ser for seg et totalmarked på 140.000 biler, rundt 10.000 under 2015, hvor 45.000 er ladbare.

Da den kom var den en luksusbil: