Det er tyske Verkehrsclub Deutschlands (VCD) som står bak kåringen av de mest miljøvennlige bilene på markedet — som går på tradisjonelle drivstoff.

Øverst på pallen, med jevnt over høyest score, står Lexus CT200h - kompakthybriden som kom på det norske markedet i våres.

Vi var blant de aller første til å teste bilen på norske vinterveier

Ned på andreplass

Andreplassen inntas av fjorårsvinneren, nemlig Toyota Prius Hybrid.

Også bronseplassen inntas av en Toyota; lille iQ 1.0 VVT-i.

Aller snillest i utslippskategorien, er imidlertid Smart Fortwo coupe med sin lille dieselmotor.

I klassen for familiebiler, som skiller seg vesentlig fra den norske, er Skoda Octavia Greenline (se lenke) den mest vesentlige - og dermed beste - målt ut fra typiske norske forhold.

Disse bilmodellene velger vi

Høyere enn Norge

I alt 385 personbil er vurdert etter CO2-utslipp og andre miljøbelastninger som støy, partikkel- og NOX-utslipp.

Hybridbilene dominerer toppen av rankingen fullstendig.

Oversikten viser at det gjennomsnittlige CO2-utslippet på nye biler i Tyskland i dag ligger på 150 gram pr. kilometer, mens EU-nivået er 140. Norge ligger enda litt lavere, her er gjennomsnittet nå 135.

I 2020 har EU som mål at gjennomsnittet skal være 95 gram.

Frakter du sykkelen din ulovlig?

Tyske henger etter

VCD konkluderer med at deres ferske miljøliste viser at slike verdier er mulig i dag:

  • I gjennomsnitt slapp bilene på topp 10-lista ut 94,4 gram pr. kilometer. Politikerne må sørge for å skikkelige rammebetingelser og ambisiøse grenseverdier for forbruk - for alle kjøretøy.

VCD påpeker samtidig at bilindustrien må øke anstrengelsene sine i jakten på mer effektive motorer.

— I dag finnes det fortsatt altfor få å velge mellom, særlig blant de tyske produsentene, konkluderer dommerne - og gir dermed et spark til sine egne.

144191 skiltpar kan ryke