– Etter glatt føre på grunn av massivt snøvær, har det flee steder vært stor fare for vannplaning på Sør- og Østlandet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding fra medlemsorganisasjonen.

I den pekes det på at høye brøytekanter og gjensnødde sluk danner ofte store vanndammer i veiene. Da er det viktig å følge godt med.

– Du vet ikke hvor dyp vanndammen er, og om farten er for høy, kan du få vannplaning på bilen. Styring og kontroll forsvinner når bilens dekk ikke får kontakt med asfalten og surfer på vannet, sier Sødal.

Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal. Foto: NAF

Senk farten

Rådet fra NAF-rådgiveren er å senke farten mer enn du tror er nødvendig når du oppdager store vanndammer i veibanen.

– Da unngår du vannplaning, fortsetter Sødal.

Han minner også om at dype vanndammer også kan skade bilen. De fleste biler er nemlig ikke laget for å kjøre i dypt vann.

– Tar du sjansen og kjører ut i en vanndam som er dypere enn du trodde, kan det gi kostbare skader på bilen, advarer Sødal. - Og er du i tvil kan det faktisk være lurt å stanse opp og sjekke vanndybden. Men pass opp for annen trafikk, sier NAF-rådgiveren.

Underkjølt regn

Vinteren har vært utfordrende i hele landet og skal du på en lengre biltur må du være forberedt på det meste av vær og føreforhold. Du kan starte i mildvær og bare veier, så kommer det vanndammer, før du kan oppleve is og snø innen du er fremme ved reisemålet. Vær særlig oppmerksom på det som kalles underkjølt regn.

– Regn som fryser på bakken til is kan være vanskelig å oppdage og er det verste føret å kjøre på. Det ligger som en tynn glasur over veibanen og er veldig glatt. Så det gjelder å følge godt med, sier Nils Sødal som også peker på viktigheten av å være forberedt på at turen vinterstid kan ta ekstra tid.

Fulladet og full tank

– Om du blir stående fordi en vei er stengt eller det har skjedd en ulykke vil det fort bli kaldt i bilen nå på vinteren. Samtidig kan det ta tid før hjelp kommer frem og man kan risikere å bli stående lenge. Sørg derfor også for at elbilen er fulladet og at du har full tank dersom du kjører en bil med bensin- eller dieselmotor før du skal over en fjellovergang, sier Nils Sødal.