Elektriske Voyah Free ble lansert i Norge i juni, og i forrige uke var de første 200 bilene klare for levering fra fabrikken i Wuhan, med ledelsen i Electric Way – det norske teknologiselskapet som står for import, distribusjon og salg i Norge, ringside.

– For oss har det vært viktig å være her av to årsaker. For det første å opprettholde og bygge videre på det unike og nære forholdet vi har fått til Voyah som produsent. Dernest – og ikke minst – å vise kundene i Norge at hele prosjektet er personlig for oss, og at vi selv er en garantist for leveringen og kvaliteten vi lover kundene, sier Torje Aleksander Sulland, CEO i Electric Way i en pressemelding fra importøren.

Levering i november

– Dette er en viktig begivenhet for oss. Å sende det første partiet med biler til Norge og Europa, markerer at vi nå er klare til å konkurrere i det mest modne av alle internasjonale bilmarkeder. Det er også en mulighet for oss til å vise resten av verden hvor langt vi er kommet med hensyn til elbilteknologi, design og produksjonsstandard, sier Lu Fang, administrerende direktør i Voyah.

Bilene som nå er sendt fra Kina forventes å være klare til levering i november. Prisen for en standard, fullspekket utgave av Voyah Free er 719.000 kroner.

Den elektriske suv-en Voyah Free veier 2330 kilo, er knapt fem meter lang og to meter bred, og utstyrt med blant annet firehjulsdrift, luftdemping og 360 graders kamera som standard. Motoren har en ytelse på 483 HK (360 kW) og estimert rekkevidde på 500 kilometer (WLTP). Batteristørrelsen er på 106 kW (brutto)/100 kW (netto), og ladekapasiteten er på 125 kW. Det gjør at bilen ved makslading når 80 prosent fullt batteri på ca. 40 minutter.