Forbrukerrådet får rundt 100.000 henvendelser i året. Rundt 10 prosent av dem omhandler kjøp og salg av bil, noe som gjør bil til den vanligste saken Forbrukerrådet må megle i.

Den førsteplassen har blitt holdt gjennom Forbrukerrådets mer enn 60 år lange historie. Ann Hege Skogly, senior kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, tror det kan være flere mulige årsaker til det.

— Bil er forholdsvis dyrt, og en del penger står på spill. Det er også en avansert innretning, og det kreves kunnskap for å vurdere en bil, i tillegg har mange for høye forventninger, sier hun.

Nå er det meste av bruktbilmarkedet på nett. Skogly tror det er fort gjort å sitte i sofaen og surfe. Plutselig dukker drømmegliset opp, man blir fristet og tar ikke forhåndsregler, særlig hvis bilen befinner seg i en annen del av landet.

— Å kjøpe bil usett er som en forundringspakke. Det kan være vellykket, men kanskje kjøper du katta i sekken, sier hun.

Les også:

Bruk kontrakt

Forbrukerrådet har en sjekkliste man kan følge når man skal kjøpe bruktbil. De har også en kontraktsom deres jurister har utarbeidet.

— Å bruke kontrakt er vårt første bud. Å få avtalen skriftlig reduserer sjansen for misforståelse og konflikt, råder Skogly.

En stor andel av henvendelsene gjelder kjøp og salg mellom privatpersoner.

— Når to amatører handler med hverandre er det større risiko, sier hun. Kontrakt gir mer trygghet for både kjøper og selger.

Når du skal kjøpe

Skogly har en rekke tips til bilkjøpere. Med tanke på tilstand må du prøvekjøre bilen, og ta en test hos et autorisert verksted. Sjekk serviceheftet og forhør deg. Det har blitt avslørt kilometerjuks i klagesaker.

Papirene må også være i orden før man kjøper bil. Det er viktig å sjekke at det ikke er pant på bilen, fordi gjeld følger bilen, og ikke eier. Dette kan man sjekke i Brønnøysundregisteret.

Sjekk at årsavgiften er betalt, og se at selgers legitimasjon stemmer med vognkortet, slik at du er sikker på at du kjøper bilen av den rette eieren.

Her får du flere råd fra Forbrukerrådetnår du skal kjøpe bruktbil.

Fritas ikke for ansvar

Selger er pliktig til å gi riktig informasjon om bilen. Kjøper man den usett har man derfor fortsatt mulighet til å klage, hvis det har manglet informasjon som kunne fått deg til å revurdere kjøpet. Mange skriver også «selges som den er».

— Noen tror de fritas for ansvar hvis de skriver «selges som den er». Det er ikke tilfelle. Det er uansett lov å klage hvis de har unnlatt å opplyse om viktige ting, eller sagt noe som ikke stemmer , sier Skovly.

Oppdager man feil ved bilen er det viktig å raskt melde fra skriftlig til selger. Kommer man ikke til en løsning må man kontakte Forbrukerrådet.

Fått alle nøklene?

NAF er også klare på at papirene må være i orden når man skal kjøpe bruktbil, og nevner blant annet kontrakt, heftelser, og riktig eier som viktige punkter på sjekklisten.

I tillegg anbefaler de å få med i avtalen hvor mange nøkler som følger med bilen, og passe på å få alle nøklene. Grunnen er at biler i dag oftest er utstyrt med startsperre, og blir en bil med startsperre stjålet kan man får problemer med forsikringsoppgjøret.

Generelt råder NAF å bruke god tid og legge arbeid i å kjøpe bil.

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen, anbefaler at man ser på minst tre biler før man velger, slik at man har noe å sammenligne med. Man bør også se på tilsvarende biler på Finn.no for å sammenligne prisen.

Her får duflere tips fra NAF.

Bruk god tid

— Kjøp bil med hode og ikke bare hjertet, skriver han i en epost til oss.

Han forteller at det er viktig å velge en bil med mye sikkerhetsutstyr.

Å prøvekjøre er en selvfølge, men ikke nok. Ta deg tid til å kontrollere hjul og dekkmønster. Sjekk at alle vinduer og låser virker, løft på mattene og se at det ikke er fukt, og pass på at det ikke er lakk- eller rustskader. Pass på at ekstrautstyr er med.

Når man kjører må man både lytte og kjenne. Sjekk setevarmer, varmetråder, vindusviskere og lys.

Les flere saker om bil her: