«Priskrig» om elbiler i Gumpen Gruppen

Det elektriske eventyret har for alvor tatt av hos Gumpens Auto Vest. Hittil i september er det registrert mer enn 70 nye ID.3, og nå starter salget av familie-suven ID.4.

Publisert:

Salgsleder hos Gumpens Auto Vest ser frem til at nye VW ID.4 kommer rundt juletider, men gleder seg stort over interessen for ID.3 Foto: Tor Mjaaland

  • Tor Mjaaland

– Og ID.4 blir faktisk billigere enn Skodas elbil Enyaq, med samme batteristørrelse, sier en smilende salgsleder Per Øystein Gumpen vel vitende om at Skoda-selgerne er i samme familien gjennom G-Bil, et heleid selskap i Gumpen Gruppen.

Men litt intern konkurranse setter de åpenbart pris på, ikke minst når pilene bare peker en vei med en økning i antall Volkswagen-registreringer på nærmere 150 prosent i september sammenliknet med fjoråret.

ID.3 er erstatteren for e-Golf, nestemann ut i Volkswagens el-satsing, som skal gi en ny elbil hvert halvår fremover, er ID.4.

Familie-suven ID.4 kommer til Sørlandet rundt årsskiftet. Foto: Volkswagen

Gledelig overrasket

– En familiesuv på størrelse med Tiguan, 520 liters bagasjerom og med innvendig plass nesten som i Tiguan Allspace, sier salgslederen som hevder han ble gledelig overrasket da de fikk vite prisen på ID.4.

– Med ca 50 mil rekkevidde, 77 kWh batteri og bakhjulsdrift er prisen på ID.4 First 428.000 kroner. Det er faktisk noen titusener billigere enn Skodas nye elbil, Enyaq, i samme størrelseskategori, mye utstyr og med samme batteri og rekkevidde, sier unge Gumpen.

Nå skal det i rettferdighetens navn nevnes at Skoda Enyaq med mindre batteri og 340 kilometer rekkevidde er priset til 350.000 kroner, så «priskrigen» i Gumpen Gruppen kommer nok til å fortsette. Med et smil fra begge parter når ting går rette veien.

Først ute

Salgslederen hos Gumpens Auto Vest mener at de også vil være først ute med familie-suven, allerede i januar kan de første kundene få bilen.

– Vi håper på biler i forretningen til jul, årets julepresang utvilsomt, slår Per Øystein Gumpen fast.

Når det gjelder priser, vil First Max-utgaven, med alt tenkelig utstyr, komme på 511.000 kroner.

– Men First-utgaven har like mye utstyr som ID.3 Pluss, så også her får folk en topp utstyrt bil, slår Gumpen fast.

Selv om ID.3 har voldsomme salgstall, tror han at det kanskje blir ID.4 som til slutt blir mest solgt. - Den treffer kanskje et større kundegruppe, men kommer nok til å bli utfordret av ID.3 når den også kommer med mindre batteri og håper på til en pris godt under 300.000 kroner.

ID.4 med firehjulsdrift kan leveres fra sommeren 2021, og etter denne kommer en strøm av ID.-utgaver som stasjonsvogna ID. Space Vizzion, ID. Buzz, ID.Buzz Cargo og flere andre, rekkefølgen foreløpig uavklart.

– Ingen tvil om at elbilbølgen virkelig har rullet inn over oss. All ære til salgskorpset, de har utrolig hektisk dager, sier Per Øystein, fjerde generasjon Gumpen i konsernet.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil