Hva skjer om en middels stor lastebil kolliderer med to ganske ordinære personbiler?

Det er gjort slike kollisjonstester, men ingen er så brutale som tyske ADACs test, der en lastebil treffer to mindre biler i 70 kilometer i timen.

Videoen viser at de to parkerte bilene blir fullstendig ødelagt i kollisjonen.

— Scenariet er at de to personbilene står stille. Bak dem kommer en lastebil, der føreren ikke rekker å reagere i tide. Lastebilen skyver personbilene inn i et hinder som simulerer et annet tungt kjøretøy, forklarer testleder Andreas Ratzek i ADAC.

Bremsehjelp virker

Ingeniørene i ADAC, søsterorganisasjonen i Norges Automobilforbund (NAF) i Tyskland, har ikke lekt seg med store kollisjoner på laboratoriet.

Meningen med kollisjonstesten er å vise at nødbremsassistenter i tunge kjøretøyer vil kunne redusere eller eliminere skader i en kollisjon.

— Kollisjonen viser en relativt lett latebil på rundt fem tonn kollidere med to personbiler. Ingen av menneskene i personbilene ville ha overlevd ulykken, påpeker Ratzek.

Litt lengre ut i videoen viser ingeniørene hvordan en bremseassistent «ser» bilen foran og bremser ned før føreren rekker å reagere.

— Ikke bortkastet ekstrautstyr

En amerikansk studie viser at bremsesystemet City Safety, som nå er standard i alle Volvo XC 60, reduserer kollisjoner, skader for forsikringsutbetalinger betydelig, sammenlignet med andre Volvo-modeller og andre merker i samme kategori som XC 60. Vogntoget de tyske ingeniørene har bygget om, viser at tilsvarende system i et vogntog vil kunne overta bremsingen helt om føreren ikke reagerer raskt nok.

— Slike systemer er ikke bortkastede penger. Det virker, mener Andreas Ratzek i ADAC.