Starter den kinesiske elbil-bølgen

Nå er det klart for den kinesiske elbilbølgen i Norge. De første bilene kommer til Kristiansand i løpet av kort tid. Og først ut er sedanen Chery Arrizo.

Publisert Publisert

Salgskonsulent Glenn Ove Karlsen hos RSA Bil Kristiansand regner med å levere de første kinesiske elbilene av merket Chery Arrizo i november. Foto: Mjaaland, Tor

  • Tor Mjaaland

– Interessen er stor, vi solgte fire biler på en dag uten at kundene hadde sett og opplevd bilen, sier «eksperten» på de kinesiske elbilene hos forhandler RSA i Sørlandsparken, salgskonsulent Glenn Ove Karlsen.

For kort tid siden fikk han se, men ikke prøve bilen i Tromsø der et eksemplar var fraktet opp. Skipslasten med de 300 første bilene er på vei til Norge, og tidlig i oktober regner Karlsen med å kunne vise frem første bil i Kristiansand.

Mot slutten av året får de første kundene bilen.

Elbil-landet Norge er som vanlig først ute i Europa, og Karlsen er ikke i tvil om at Chery Arrizo bare er starten på en voldsom offensiv fra kineserne på elbilsektoren.

Den aller første elektriske Chery Arrizo ble nylig vist frem i Tromsø. Nå er første båtlasten med 300 biler på vei til Norge. Foto: Privat

Flere elbiler

– Chery-konsernet kommer med en elektrisk kompakt-suv kalt Tiggo tidlig neste år, og mot slutten av året lanseres en høyreist firehjulstrekker, med navnet Chery XCeed, forteller Karlsen som også lover en overraskelse neste sommer, en elektrisk sjuseter fra Maxus, produsenten som RSA i dag er forhandler av elektriske varebiler for.

XCeed fikk forresten pris på bilutstillingen i Genève for beste konseptbil.

En stor skjerm midt på dashbordet preger interiøret. Foto: Chery

Nordmenn flest har neppe hørt om det statseide Chery-konsernet. Men det er ingen smågutt som nå kaster seg inn i det overopphetede norske elbilmarkedet.

I fjor omsatte selskapet for 125 milliarder norske kroner. Det har seks fabrikker i Kina og åtte i andre land og leverte 91.000 elbiler i 2018.

Konsernet driver innenfor bilproduksjon, fly, shipping og motorer og er representert i 80 land, ifølge en av RSA Bil sine salgsfolk på elektriske biler fra Kina.

Chery startet elbilproduksjonen helt tilbake i 2006 og var først ute med elbil på det kinesiske markedet.

Modellen som det satses på i Norge har skinninteriør og virker ganske romslig. Foto: Chery

Stort bagasjerom

Hva så med førstemann ut, Chery Arrizo? Ut fra beskrivelsen er det en romslig sedan med nærmere 400 kilometer rekkevidde. Med 460 liter bagasjerom er det få som slår Arrizo, og importøren velger å ta inn en velutstyrt modell til Norge. Led-lys, skinninteriør, oppvarmede speil, 10 tommers storskjerm, ryggekamera, tractionkontroll og en god del mer følger med i modellen som prises til 299.900 kroner.

Noen racerbil er neppe Chery Arrizo med motor på 90 kW/120 hk og 10,8 sekunder fra stillestående til 100 km/t.

Kineserne holder fortsatt på den gamle NEDC-normen, og etter denne skal Arrizo ha en rekkevidde på litt over 400 kilometer.

Omregnet til WLTP-standard tilsier det rundt 370 kilometer. Produsenten hevder at i test med jevn hastighet på 60 km/t klarte Arrizo 450 kilometer før det 54 kilowatt store batteriet var tomt.

Maksimal ladehastighet er på mer 50 kilowatt, noe som skal gi lading fra 30 til 80 prosent på rundt en halvtime.

– Chery Arrizo er faktisk en bil som kan dekke behovet for en bil nummer én i familien. Til og med om du bor i Marnardal eller Finsland, mener Karlsen, selv bosatt i Songdalen som snart blir en del av Stor-Kristiansand.

Publisert