HYDROGEN: Thina M. Saltvedt og prosjektleder Maria Utseth Christoffersen inspiserer hydrogenbilen som er bygget i karbon. HYDROGEN: Thina M. Saltvedt og prosjektleder Maria Utseth Christoffersen inspiserer hydrogenbilen som er bygget i karbon. Foto: Torleif Kvinnesland

Oslo – Trondheim på én liter bensin

Studenter fra NTNU mener hydrogen er et langt mer effektivt drivstoff enn elektrisitet.

En gruppe studenter fra NTNU har laget en hydrogenbil som skal være med i Shell Eco Marathon i London i slutten av juni.

— Hydrogen representerer en revolusjon innen motorteknologi som kan løfte transportindustrien inn i fornybarsamfunnet, sier Maria Utseth Christoffersen, som er prosjektleder og som til daglig studerer produktutvikling og produksjon ved NTNU, i en pressemelding.

Egnet energikilde

Ved hjelp av sponsoren DNV GL har Christoffersen og en gruppe på til sammen 20 studenter konstruert bilen som har fått navnet DNV GL Fuel Fighter.

Hun mener hydrogen er en mer egnet energikilde enn elektrisitet, men at selve teknologien rundt hydrogen per i dag er mindre utviklet.

Dette får skylden.

TEAMET OG FADDER: Thina M. Saltvedt, sjefanalytiker for makro og olje i Nordea Markets, er prosjektets fadder. Her foran DNV GL Fuel Fighter og teamet som har konstruert og bygd bilen. Foto: Torleif Kvinnesland Foto: Torleif Kvinnesland

Elbilen har større begrensninger— Hydrogenbilen kan tankes opp på noen få minutter. I tillegg kan DNV GL Fuel Fighter tilbakelegge distansen Oslo til Trondheim på energi tilsvarende én liter bensin, uten å avgi annet utslipp enn ren vanndamp, sier Christoffersen.

Hun trekker fram at en elbil har begrensninger knyttet til vekt, rekkevidde og ladetid på grunn av batteriene.

Studentene har også fått støtte fra Toyota, som også har valgt å satse på hydrogenbiler, ikke elbiler. De har som mål å produsere 30.000 hydrogenbiler i 2020, og skal lansere sin første serieproduserte bil av denne typen i Norge, Mirai, i løpet av 2016. Fått med deg denne?

Karbonkarosseri

Teamet fra NTNU sier at en hydrogenbil i praksis er en elbil der batteriet er byttet ut med en hydrogentank og brenselcelle, og at brenselceller er svært effektive energibærere.

Bilen de har laget, har et karbonkarosseri, er én meter høy, 160 centimeter bred og tre meter lang, og har plass til én person.

Fjorårets vinner i Shell Eco Marathon hadde et drivstofforbruk på 150,5 kilometer per kilowattime, målet deres er å være enda mer gjerrig enn dette. Til sammenligning har en vanlig personbil et forbruk på 4,3 kilometer per kilowattime.

Opptatt av hybrid— og elbil? Sjekk disse: