600 METER: Med laserlysene tent er rekkevidden 600 meter, det dobbelte av rekevidden for de normale fjernlysene. Foto: Thomas Larsen, NTB scanpix

Det er stummende mørkt, og jeg sitter bak rattet i en BMW i8. Lysene blender automatisk opp og ned, uten at det er noe nytt ved akkurat det. Automatisk styring av fjernlysene hadde enkelte amerikanske biler allerede på 50-tallet, og derfor er det ikke noen overraskelse da bilen selv aktiverer fjernlysene på vei ut av tettstedet.

Men: Jeg akselererer, og da jeg passerer 70 kilometer i timen, er det akkurat som om natt blir til dag. Laserlysene tennes og lyser opp veien 600 meter foran bilen.

Alene om teknologien

600 METER: Med laserlysene tent er rekkevidden 600 meter, det dobbelte av rekevidden for de normale fjernlysene. Foto: Thomas Larsen, NTB scanpix

Foreløpig er BMW alene om å kunne tilby laserlys på serieproduserte biler. Noe stort volum regner BMW neppe med nå i starten.Bestiller du lyktene, som koster 87.000 kroner, blir de håndlaget. Og enn så lenge er de bare tilgjengelige på den ladbare superhybriden i8. Hver lyskaster er bygget opp av tre laserdioder som sender ut en blå laser. Speil samler de tre strålene til én. Ifølge BMW er energien kraftig nok til at man kan skjære stål med den om den konsentreres.

En linse med hvitt fosfor som strålen passerer igjennom, danner lyset som så reflekteres ut på veien gjennom en tradisjonell reflektor.

Det er med andre ord ikke rene laserstråler som lyser opp veien, men lys med en ekstrem intensitet. Derfor er også mange sikkerhetsfunksjoner på plass.

Styres automatisk

— Det er bilen selv som styrer når laserlyset skal aktiveres, og når det skal slukkes. Først når bilen passerer 70 kilometer i timen, aktiveres systemet, og laserlyset tennes bare dersom det ikke er annen trafikk i nærheten. Et kamera i bilens frontrute analyserer hele tiden hva som skjer foran bilen, og tilpasser lyset etter det. Under 60 kilometer i timen skrues laserlyset automatisk av, forklarer Anders Sariberget, teknisk instruktør hos BMW Norge.

Rekkevidden på laserlyset er 600 meter, eller det dobbelte av hva man oppnår med LED-lysene som er standard på BMW i8. Samtidig er lyset langt mer energieffektivt.

Beregninger fra produsenten viser at man får mellom 30 og 50 prosent mer lys ved samme tilførsel av energi enn om man hadde brukt LED-lys.

Har begrensninger

KONSENTRERT: Laserlyset er svært konsentrert, og det er en ulempe. Derfor lyser også det konvensjonelle fjernlyset når laserlysene er i bruk. Foto: Thomas Larsen, NTB scanpix

Jeg fortsetter langs slettene mot Tønsberg. Aldri har jeg sett et klarere lys eller hatt bedre sikt i mørket.Men lysene har en ulempe. Lysbildet er svært konsentrert, og på sidene er ikke lyset like godt. For å bøte på det er det normale fjernlyset aktivert sammen med laserlysene.

— Hovedutfordringen med denne teknologien er nettopp at lyset blir veldig konsentrert. Derfor man må se på dette som et supplement til vanlige fjernlys, sier Skariberget.

Les også: