Det kan både være tidsbesparende og avslappende å handle på nett via sofakroken. Og beregninger fra Forbrukertilsynet viser at halvparten av alle nordmenn kommer til å kjøpe en eller flere julegaver på nett i år.

Men dersom du ikke er kritisk til hvor du handler på nett, kan du fort sitte med skjegget i postkassen. Forbrukertilsynet får jevnlig tips fra forbrukere som ikke får varene de har bestilt eller som ender opp med billige kopier av det de ekte varene de mente de hadde lagt inn ordre på.

Lager lik url

- I det siste har vi også fått flere tips om svindlere som kopierer virkelige nettbutikker i både layout og nettadresse for å lure forbrukerne. Svindelsidene har ofte et helt likt nettsidenavn, men endingen på url-ene skiller seg fra de ekte butikkene, opplyser forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth i en pressemelding.

Hun nevner blant annet eksemplene Gsport.com, Gsportmax.com og Holzweileroslo.com. De reelle nettbutikkene har adressene Gsport.no, Gsportmax.no og Holzweiler.no.

- Flere av disse sidene ser svært proffe ut, og nettadressen er lik på den originale. Da er det lett å bli lurt, kommenterer hun.

Sjekk svindelgalleriet

For å hjelpe forbrukerne, har Forbrukertilsynet laget et eget svindelgalleri. Her kan du sjekke nettbutikker du ikke har brukt, før du legger inn bestillingen.

I svindelgalleriet finner du en oppdatert oversikt over nettbutikker som oppfattes som useriøse. Listen er ikke fullstendig, så en butikk som ikke står her, er ikke nødvendigvis trygg. Derfor bør du i tillegg sjekke et par andre ting, som for eksempel om kontaktinformasjonen til nettbutikken er lett tilgjengelig.

Finner du ingen annen kontaktinformasjon enn et kontaktskjema, bør du være veldig skeptisk, mener Forbrukertilsynet. For angrerettloven pålegger nemlig alle nettbutikker å oppgi sin geografiske adresse, epost og organisasjonsnummer.

Du kan du sjekke hvem som har registrert domenet og hvor det kommer fra på Whois.com.

Et annet tegn på useriøs aktør, er at språket er dårlig og at tekstene ser ut til å være direkte oversatt fra for eksempel engelsk.

Sjekk også andres erfaringer med nettbutikken du vurderer å kjøpe fra, råder Forbrukertilsynet . Det kan du for eksempel gjøre ved å google nettbutikken og se hva andre skriver om den i for eksempel blogger eller diskusjonsforum.

Klag til banken

Særlig ved bestilling av varer og tjenester fra utlandet kan risikoen for å bli utsatt for svindlere være stor. Dette gjelder både dersom du bestiller over internett eller gjennom andre kanaler.

- Skulle du være så uheldig å tape penger fordi du kommer borti svindlere, kan du ha rett til å få dekket tapet ditt av kredittyter, som normalt er banken eller kredittkortselskapet, sier Ann Håkonsen, kommunikasjonssjef i Finans Norge.

Får du avslag der, kan du klage saken til Finansklagenemnda.