Er du boligkjøper, boligselger eller bare generelt interessert i eiendom? Da er du garantert kjent med boligsøkefunksjonen på finn.no. FINN Eiendom hadde 3,1 milliarder sidevisninger i 2021, så det er ingen tvil om at innsikten deres kommer fra et usedvanlig bredt datagrunnlag, og dermed forteller mye om hva nordmenn søker på og bryr seg om i eiendomsannonsene.
Tallenes tale
I snitt brukte vi syv timer og 41 minutter på FINN Eiendom i løpet av 2021. Det er ellevilt mye tid!
Gjennomsnittstiden per besøk var fem minutter og 19 sekunder, som også er lenge. Vi søker på eiendommer ganske jevnt gjennom året, men minst i juli og desember. Flest klikk skjer i ukedagene, og vi ser mest på mobilen midt på dagen.
Dette søker folk mest på:
1. Småbruk
2. Hytte
3. Leilighet
4. Gårdsbruk
5. Strandlinje
6. Leilighet til leie
7. Hybel
8. Brygge
9. Enebolig
10. Båtplass
Beliggenhet er viktig
Hva er så det viktigste for boligkjøperne? Prosenten viser hvor mange som anser dette som viktig:
Beliggenhet og pris: 82 prosent
Balkong: 76 prosent
Nabolaget: 73 prosent
Størrelse: 72 prosent
Parkering/garasje: 68 prosent
Høy standard: 58 prosent
Nærhet til familie/venner: 56 prosent
Hage: 43 prosent
Heis: 34 prosent
Vil du bli rik på boligflipping? Unngå disse fellene.
Liten bekymring rundt boligkjøp
Schibsted gjennomførte nylig en eiendomsundersøkelse, som blant annet sjekket hva folk tenker om den økonomiske situasjonen denne høsten og vinteren.
Høyere strømpriser, rentehevinger og krig i Ukraina er et faktum, og temaene får stor plass i mediene, men hvordan påvirker dette holdningene og valgene våre?
Kort oppsummert viser undersøkelsen at hva strømmen gjelder, er det betydelig flere som bekymrer seg nå kontra i fjor. Smittefrykten er borte, men krigen i øst gjør oss urolige, naturlig nok. Matprisen oppleves som relativt stabil, men renta bekymrer litt – dog ikke så mye som man kanskje skulle trodd.
Det store spørsmålet er om bekymringene vil påvirke forbruket vårt?
Svarene tyder på at mange vil tenke mer gjennom strømforbruket sitt og at flere er avventende når det gjelder feriebestillinger. Noe som kanskje er et litt overraskende funn, er at det ikke ser ut til å ha skjedd holdningsendringer i forhold til boligkjøp.
Bygde hus for fjerde gang
Det betyr at det fremdeles er marked for både salg og kjøp av boliger. Skal du selge eiendom i nær fremtid selv, kan det være interessant å vite hva innsikten fra FINN viser i forhold til hvilket innhold som får mest oppmerksomhet i annonsene, og her følger en oversikt:
Plantegninger: 37 prosent
Komplett salgsoppgave; 34 prosent
Beskrivelse av boligen: 31 prosent
Distanser til steder: 24 prosent
Balkong/terrasse: 20 prosent
Presentasjon av kjøkken: 18 prosent
Presentasjon av badet: 18 prosent
Solforhold: 17 prosent
Badet: 16 prosent
Stuen: 12 prosent
Nabolaget: 10 prosent
Lykke til!