Leser du Ikea-katalogen? Svar i pollen nederst i saken!

Med over 200 millioner eksemplarer er Ikea-katalogen en av verdens største trykksaker, om ikke den største.

Nå er det duket for 2017-utgaven, den 55. i rekken, som sendes ut til 1,6 millioner norske husstander. Katalogen vil — enten du liker Ikeas design eller ikke - legge føringer for mange nordmenns møbelkjøp det neste året.

Men hva betyr egentlig katalogen for oss?

Vil selge deg en drømmeverden

Kunstkritiker Kjetil Røed har bitt seg merket i slagordet på forsiden «god design er mer enn det du ser», og mener det tydelig viser at Ikea ikke bare handler om å selge et produkt, men en erfaring og livsstil.

— Det handler om å delta i samme klubb og leve seg inn i samme type drømmeverden. Ikea har også klart å gjøre ønsket om en slik tilhørighet på tvers av alle klasser. Det finnes et Ikea-produkt i nesten enhver husholdning.

Røed tror ønsket om å drømme seg vekk og fantasere om et idyllisk hjem, kan forklare hvorfor Ikea-katalogen fortsatt trykkes i store opplag.

— I en gjennomdigitalisert kultur blir det noe luksusaktig over en papirkatalog som ser ut som et glossy magasin. Det blir tilgjengelig på en annen måte, et objekt man planter i folks hjem blir som å ha en bibel i skuffen. Papir blir mer høystatus.

Hvor mange av dem har du?

Hvilken husfarge har du?

— En allmennkulturell referanse

Ekspert på forbrukersosiologi, kommunikasjon og PR, førstelektor på Høyskolen Kristiania, Karl-Fredrik Tangen, mener Ikea-katalogen nærmest har blitt en allmennkulturell referanse. En enkel guide til å innrede og være tidsriktig.

- Å ha Ikea-katalogen liggende hjemme er som å ha Ingrid Espelids kokebok. Du blir ikke gourmet, men alle bør kunne lage kjøttkaker.

KARL-FREDRIK TANGEN. Foto: NTB SCANPIX

Et annet poeng er ifølge Tangen at Ikea-møbler er akseptert uansett klassetilhørighet og at distinksjonene ligger i hvordan folk bruker dem og prater om dem. I boden, på barnerommet, i kjellerstua, over alt utenom husets mest sentrale rom er Ikea standardløsning for alle.— I mange grupper er det også standard i stua, særlig kombinert med andre ting som løfter frem for eksempel kompetanse om design eller grei økonomi. Ikea har også jobbet seg langt inn i det norske kjøkkenet. Å ha Ikea-møbler «back-stage», og å ellers kombinere med Ikea, er akseptabelt selv blant dem har møbler fra anerkjente designere.

Kryss av punktene etter hvert som du blir ferdig:

Redde for Ikea-kopier

Men ifølge Tangen er mange litt redde for Ikeas kopier av kjent design.

– Det bør ikke se ut som om du later som om du har PH-lampe hvis du har råd til ekte PH-lampe, sier førstelektoren.

MYE FUZZ. Under lanseringen av Ikeas katalog i 2007 åpnet beboere i Saxegaardsgate 1-3 hjemmene sine for skuelystne. Foto: Solum, Stian Lysberg, NTB SCANPIX

— Men særlig for dem som sliter litt med å finansiere eller sette seg inn i seg inn i designsfæren, er det et greit alternativ når Ikea satser på egne designserier. Så Ikea tilfredsstiller noe for veldig mange og mye for en god del. Tangen er ikke overrasket over at papirutgaven av Ikea-katalogen holder stand i en tid med mye prat om digitalisering.

— Mer enn mange andre selskaper vet Ikea at det fysiske, det folk kan ta på og objekter med spesialiserte funksjoner holder stand i skyggen av alt preiket. Katalogen er nok et eksempel på at folk liker å ha noe å ta i, spare på og kunne lime gule lapper og skrive i.

- Et sunnhetstegn

Da kunstkritiker Kjetil Røed anmeldte 2015-utgaven av Ikea-katalogen for Aftenposten, mente han idealbildet slår sprekker når vi legger merke til hvem som ikke er inkludert: «Det er ingen innvandrerfamilier med pakistansk bakgrunn å se, for eksempel. Ingen homofile par. Ingen narkomane. Mer multikulturelt?»

Han synes følgelig årets cover-bilder er veldig interessant.

— Det ser ut til at de har tatt kritikken til etterretning, noe jeg mener er et sunnhetstegn. På den annen side er det naturlig at den Carl Larsson-aktige, nordeuropeiske idyllen som Ikea-katalogen tradisjonelt har representert, tilpasses spredningen av Ikea-varehusene og globaliseringen, sier Røed.

Han mener dessuten flyktningsituasjonen i Europa er en interessant klangbunn, og peker på hvordan folk kommer fra sør til idyllen i Europa.

I MANGE LAND. Ikea har butikker over hele verden. Her fra butikken utenfor Casablanca i Marokko tidligere i år. Foto: Abdeljalil Bounhar, AP Photo

— Årets katalog-cover viser modeller med ulik etnisk bakgrunn, er det svar på kritikkenIkea-katalogen tidligere har fått for å være for lite multikulturell?

— Vi hører på alle tilbakemeldinger som kommer og ser hvordan vi kan bruke det videre i arbeidet vårt, men i dette tilfellet er det ikke et direkte svar på kritikken som kom her i Norge. Ikea-katalogen gis ut i mange land og den skal naturligvis speile Ikeas visjon og verdier. Ikeas visjon er å skape en bedre hverdag for de mange menneskene, og de mange menneskene har ulik nasjonalitet, kultur og hudfarge. Derfor vil dette også være synlig i katalogen, sier kommunikasjonsrådgiver i Ikea, Siv Egger.

Katalog-coveret er det samme i alle land og Ikea gjør ifølge Egger ingen tilpasninger når det gjelder bruk av modeller, situasjoner etc.

Få flere saker om hus, interiør og oppussing:

Derfor bør du ikke bruke høytrykksspyler: