— Hva skal til for at en spisestol blir en moderne klassiker?

— God design! At den fungerer etter hensikten og har en form som holder seg, sier professor Dave Vikøren, selv en erfaren og prisvinnende stoldesigner.

— Det betyr ikke at den behøver å se gammeldags ut, men at den har en tidløs design. Nå er bærekraft et viktig stikkord. Nye typer biologisk nedbrytbart materiale kan behandles som plast og skape en ny giv. Treet er fortsatt det beste materialet vi har. Det er bra at det er populært med både gamle og nye pinnestoler. De forurenser ikke, og de kan gå i arv, sier han.

Vi garanterer at du får det mer ryddig om du følger denne listen:

En favoritt

- La det svinge! Dette er nærmest en perfekt spisestol, sa professor Dave Vikøren om italienske Arpers «Catifa 46» da denne versjonen kom i 2006. Foto: Dons, Signe

Da Aftenposten for snart ti år siden ba ham finne et nylaget favorittmøbel, pekte han på «Catifa» fra italienske Arper.— Den kan brukes både inne og ute, men plaststolen på fire ben er bred og ikke like nett som den slankede svingstolvarianten. Den i lær blir bare vakrere år for år. Det er en lett, liten og lekker stol.

— Den er hendig, uten mer materialbruk enn nødvendig, og har gode ergonomiske egenskaper. Her kan jeg sitte behagelig lenge. Jeg kan til og med snurre rundt. Jo, jeg vil si dette er en perfekt spisebordsstol! svarte han.

- Har du fått nye favoritter?

— Utviklingen har bevist at «Catifa» er en bra stol og en moderne klassiker. Den tilpasser seg dagens virkelighet med stadig nye, miljøvennlige varianter. En levedyktig favoritt er også Fjordfiestas «Scandia»-stol, formgitt av Hans Brattrud i 1957. Begge er eksempler på god, tidløs design med tanke på bærekraftig materialbruk. Det er også danskproduserte «SayO» fra 2014, designet av den norske trioen Knudsen Berg Hindenes, en syltynn skallstol laget av tre. Lett og sterk, sier Vikøren.

De valgte å innrede leiligheten med farger fra 50-tallet:

Nye stoler til gamle bord

Interiørkonsulent Mari Kristin Solberg hos møbelforretningen Tannum i Oslo forteller at mange vil ha nye stoler til gamle bord.

— Hva spør kundene etter?

«Syveren» i sort. Danske Arne Jacobsens stol fra 1955 er blitt en gjenganger. Produsent Fritz Hansen har laget to eksklusive varianter til 60-årsjubileet nå. Foto: Dons Signe

— Det handler om alt fra stablestoler til polstrede stoler med armlener. «Syveren» er en gjenganger som kommer og går. Vi selger mye av den nå også, sier Mari Kristin Solberg.

Skallstolen «SayO» fra 2014 er designet av Knudsen Berg Hindenes med minimal materialbruk (tynt tre). Foto: Øystein Klakegg

Hos bruktbutikken Utopia Retro Modern i Oslo får vi følgende svar:

— Her slår den norske «Scandia»-stolen ut danske «Syveren». De som kommer hit, foretrekker originalen i teak eller palisander, men de nye slår jo også an. Norske «City» er etterspurt både i original og ny versjon. Dessuten eikemøbler fra 1950- og 60-tallet, sier Fabio Carlesi, som driver designgalleriet og bruktbutikken.

60-tallsfavoritter

«Popcorn»-stolene, som Sven Ivar Dysthe formga til Høvikodden i 1968, er ettertraktet som sjelden originalvare, og ansett som et alternativ til de bestselgende Eames-stolene i glassfiber/plast.

Pop blant kjennere: «Popcorn», designet av Sven Ivar Dysthe til Henie Onstad Kunstsenter i 1968, er i dag et ettertraktet samleobjekt. Foto: Nordli Katrine
Jærstolen «Aksel» har vært laget hos Aksel L. Hansson AS siden 1938, og finnes i mange varianter. Foto: produsenten

— Kundene spør etter alt fra 60-tallet. Vi selger spisestuemøbler og kjøkkenstoler, for leilighetene i byen er små, sier Arild Ukkestad i Arilds Antikk & Bruktmarked i Oslo.- Noen spør også etter designernavn, det er ofte oppkjøpere som tjener på å videreselge møblene på finn.no, legger han til.

Noen av klassikerne har seter som kan flettes om ved behov – enten de er av sjøgress eller gummitråder.

Jærstoler kan dermed holde i generasjoner. Jærstolen «Aksel» blir gjerne kalt «arkitektens trøst»; den er alltid brukbar.

Den danske «Y-stolen» av Hans J. Wegner kan stelles opp og går gjerne i arv, nå selges den som «CH24» fra produsenten Carl Hansen & Søn.

Gamle modeller settes i produksjon

— Mange nordmenn har et nostalgisk forhold til den klassiske «Budalstolen», som kjennetegnes ved to spiler som står skrått bakover og gir ryggen ekstra styrke. Den nye utgaven har fått et mykere og enklere design, og lages i eik og bøk, forteller daglig leder Steinar Skjerdingstad i Budalstolen AS.

Bedriften ble startet i fjor, og Ole Petter Wullum utformet en moderne versjon som ble lansert i høst.

Den tradisjonelle Budalstolen kan spores tilbake til begynnelsen av 1800- tallet. Bedriften Budalstolen AS og industridesigner Ole Petter Wullum har utviklet en moderne versjon. Foto: KIM RAMBERGHAUG

Den norske møbelfabrikken Sandvik gikk konkurs etter å ha laget tremøbler gjennom 60 år. Blant ulike pinnestoler herfra er renlinjede klassikere som «Peik» og «Pia» to i skuddet, de går rett inn i 60-tallsnostalgien.

«Peik» fra Sandvik gjør comeback på bruktmarkedet. Anne har mistet en knapp, Bamse et øye og Karen en støvel. Stolen mangler ingenting. Foto: EDEL BAKKEMOEN

Nordiske pinnestoler er gode funn på bruktmarkedet, og gamle modeller settes i produksjon igjen.

Børge Mogensens pinnestol «J49» fra 1944 er satt i produksjon igjen, her en ny stol i ubehandlet bøk fra Fredericia. Foto: ??

For eksempel er Børge Mogensens «J49», opprinnelig laget som en rimelig «folkestol» for det danske samvirkelaget, relansert som designerstol fra Fredericia. Og nå formgis nye varianter.

Opptatt av trender? Her har du flere gode saker om trender innenfor interiør og bolig:

«City». Øivind Iversens skallstol fra 1950-tallet ble fort populær da Fora Form satte den i produksjon igjen. Et norsk alternativ til Arne Jacobsens «Syveren» og «Mauren». Foto: Dons Signe
Y-stolen med sete av flettet sjøgress er en av den danske designeren Hans J. Wegners "evergreens". Foto: Dons Signe Margrethe
Hans Brattruds «Scandia» fra 1957 gjorde internasjonal suksess i sin glanstid, og ny suksess ble det etter at Fjordfiesta lanserte den på ny. Foto: Signe Dons
«Burton» i kryssfinér og lær er designet av Dave Vikøren og Steinar Hindenes. Skisma lanserte kaféstolen i 2002. Foto: SIGNE DONS