Liss-Anne Pettersen og samboer Tom Erik Hoff står inne i et lite visningssenter på Løren i Oslo.

Utenfor vinduet er asfalt og gravemaskiner, Pettersen står vendt mot en parkeringsplass og trafikken som suser forbi på ring 3. — Veldig fin utsikt, utbryter hun begeistret.

Hun snur seg rundt i rommet, går noen små skritt, vender hodet mot gulvet for å se på flisene på badet.

Hjernen til Pettersen er på visning i en av leilighetene i Selvaags boligprosjekt.

KJØPER: - Man får et litt annet inntrykk av leiligheten, sier Liss-Anne Pettersen. Foto: Heiko Junge

Foran øynene har hun briller som ligner en pappboks, som selger Stian Møller-Karlsen har lagt mobilen sin inni.På mobilen har Møller-Karlsen trykket seg inn på boligprodusentens virtuelle visning, tilgjengelig på internett.

Gjennom linsene i pappboksen får Pettersen en virtuell omvisning, der hun kan bevege seg fra rom til rom ved å feste blikket på bestemte punkter.

NTNU-studentene fikk ideen etter en kinotur i USA:

VR-HUS: Da Nordbohus lanserte ny eneboligkatalog i 2016, var alle 31 husene modellert i VR-teknologi. Her eneboligen LINK. Foto: Nordbohus Foto: Nordbohus

Fire boliger på ti minutterVR – virtual reality – er på full fart inn i nybolig-markedet, og flere boligprodusenter tar nå i bruk rimelige og enkle varianter av VR-brillene for å gjøre teknologien tilgjengelig for massene.

Blant de første til å tilby VR-visning var OBOS, som i november 2014 holdt salgsvisninger i Kværnerbyen med de Facebook-eide VR-brillene Oculus Rift.

Utbyggeren har nå fått laget en VR-visning der du kan bruke de langt rimeligere Google Cardboards på leiligheter i nyere prosjekt.

Da Nordbohus lanserte ny eneboligkatalog i 2016, var alle 31 husene modellert i VR-teknologi.

Kunden kan besøke en av kjedens forhandlere og gå gjennom alle husene med VR-briller fra Samsung. VR-visningene supplerer de fire visningslørdagene i året Nordbohus arrangerer, der potensielle kunder kan besøke et hus som allerede er bygget.

— Kanskje tidspunktet ikke passer, eller at det er lange avstander. Dessuten vil kundene gjerne sammenligne flere boliger, da er det verdifullt å kunne besøke fire boliger på ti minutter, sier Stian R. Moursund, markeds- og kommunikasjonssjef i Nordbohus.

Boligpartner tilbyr også VR-visning, med blant annet Google Cardboards, av et av sine mestselgende hus.

Visningen er basert på punkter, men produsenten jobber også med en ikke-lansert prototyp der du kan bevege deg fritt rundt i et hus.

— Vår visjon er at du skal kunne skifte farger og flytte på vegger mens du befinner deg i huset, slik at du kan se endringene du gjør mens du er der, sier kommunikasjonssjef i Boligpartner, Bjørnar Mickelson, som tror VR er fremtiden for markedsføring av hus i boligbransjen.

Solcellepanelene på taket til familien Tolo Haugland gir så mye overskuddsstrøm at den videreselges:

APP: Via en app på telefonen viser megler hvordan solen vil stå på leiligheten til alle døgnets tider. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: HEIKO JUNGE

Færre på visningMed VR-teknologi skal Pettersen, Hoff og andre potensielle kjøpere få et best mulig inntrykk av hvordan leiligheten vil se ut når den står ferdig.

— Det viktigste når man skal selge bolig, er å markedsføre det slik at folk skjønner hva de får. Det viktigste er at det du viser, er det du faktisk leverer, sier administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening, Per Jæger.

Henning Lunde, salgs- og markedsdirektør i OBOS, har erfart at det kan være krevende å gi en helt riktig gjengivelse av boligene.

— Det krever en del ressurser å ha et høyt presisjonsnivå på overflater, materialer, innredning og utsikten fra balkongen, sier han.

FOTO: Soverommet i leiligheten i Lørenporten, slik det fremstår på bilder. Foto: Selvaag Bolig Foto: Selvaag Bolig

Hos Selvaag merker de at det kommer færre på visning, samtidig som trafikken til nettsidene er større enn noen gang.— Da er det viktig å være tilgjengelig med best mulig informasjon i fasen hvor sluttkunden gjør informasjonsinnhentingen og silingen. Det skjer hjemme i egen stue, på jobb, på trikken eller andre steder. Fellesnevneren er internett, sier Tonje Fosshaug, prosjektleder for digitale medier i Selvaag Bolig.

Hun påpeker at bransjen alltid har brukt store ressurser på illustrasjoner for best mulig å vise sluttresultatet.

— VR-visning er å ta det et skritt videre, sier hun.

Benken som lar deg forbrenne kalorier sittende:

VR-KATALOG: Nordbohus tilbyr VR-visning på alle husene i katalogen sin. Her tester Stig Jørgensen og Nils Erik Ådnanes i Nordbohus teknologien. Foto: Ine Monsen/DIAKRIT/ Nordbohus Foto: Ine Monsen/DIAKRIT

VR-lenken til Selvaag-leiligheten er blitt klikket på 18.000 ganger i løpet av juli, og besøkstrenden fortsetter.— Det er uvanlig høyt og tyder på at mange opplever dette som noe nytt og verdiøkende, mener Fosshaug.

En av dem som har klikket seg inn, er Linn Dalvor Engen.

Hun kjøpte leiligheten fra California, etter kun å ha sett prosjektet på nett og besøkt det virtuelt med VR-briller hun hadde tilgjengelig i USA.

— Det var et godt hjelpemiddel for å visualisere hvordan det kunne bli, sier 25-åringen, som tror unge mennesker vil være mer åpne for ny teknologi i boligmarkedet.

Du må bare huske koden:

Ble svimmel

Carl O. Geving, administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, er akkurat kommet tilbake på kontoret etter å ha testet en VR-visning.

— Jeg ble litt svimmel, for den teknologien er fortsatt litt umoden. Men det kommer, sier han.

Mens nyboligmarkedet vil nyte svært godt av VR-teknologien, vil den ikke hindre at folk går på visning på eksisterende og brukte leiligheter, tror Geving.

— Jeg tror folk kommer til å gå mer på virtuell visning i runde én, men at de vil fortsette å møte opp fysisk for å få med seg lukter, lyder, omgivelser, trafikk, støy og så videre, sier han.

PÅ VISNING: Boligkjøper Liss-Anne Pettersen og samboer Tor Erik Hoff. Foto: HEIKO JUNGE

Liss-Anne Pettersen og samboeren hadde ikke tatt noen visningstur med VR-briller før de kjøpte leiligheten. Nå synes Pettersen det var morsommere enn forventet å prøve brillene.— Man får et litt annet inntrykk av leiligheten, sier hun.

Utenfor visningssenteret henger uværsskyene tungt. Men inne i VR-brillene er himmelen alltid klar blå.

— Vi har bestilt solskinn, vi nå, sier hun og ler.

Blir strengere energikrav, og enklere å gjøre om kjeller og loft til oppholdsrom:

Må gi et realistisk bilde

Fagdirektør i Forbrukerombudet, Tonje Hovde Skjelbostad forteller at ombudet så langt ikke har fått inn klager fra forbrukere på VR-teknologi knyttet til bolig.

— Men det er en av mange markedsføringsteknikker vi følger med på, sier hun.

I utgangspunktet ser hun VR som et fint supplement, særlig til nye boliger, men understreker at den nye teknologien må overholde markedsføringslovens krav.

— Markedsføringen må ikke være villedende, og den må være tilstrekkelig veiledende. Visningen skal gi et realistisk bilde av hvordan boligen vil se ut, både innvendig og utvendig, hvis man også tar med omgivelsene. Vi har sett at det på noen boligfotografier er kuttet strømledninger eller fjernet fjell, det går selvfølgelig ikke.

Hun oppfordrer alle boligkjøpere til å sette seg godt inn i informasjon utover VR-visningen.

— All vesentlig informasjon skal komme i et mer varig medium, enten digitalt eller print. VR er mer som en smaksprøve, sier hun.