Forbrukerrådet la tirsdag frem forbrukerstatistikken for 2013. De aller fleste kontakter Forbrukerrådet om bil. Det går blant annet på kilometerjuks.

— Bil har vært topp i mange år, det er kjøp og salg av bruktbil mellom private det går mest i. Det er da henvendelser om feil/mangler ved bilen. Vi har også en god del henvendelser der man mistenker at det er jukset med kilometer. Det er ofte at det har kommet store feil, og den feilen burde ikke ha oppstått når bilen har gått så kort som det sies at den har, sier Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Nummer to er husleie, nummer tre håndverkertjenester, og vanlige produkter som klær, sko, mobiltelefoner, møbler, byggevarer og hvitevarer.

Aller mest har henvendelser om finansielle tjenester økt. Det har også vært en «formidabel» vekst i henvendelser om feil faktura, altså ukjent regning i posten for chat- eller pornotjenester.

— Vi har sett at en del selskaper som er aktive på nettet retter seg mot norske forbrukere og annonserer bredt. Folk må legge igjen telefonnummeret for å få tilgang, går inn fort, og skjønner ikke at de har opprettet abonnement, sier Flønes.

Flere har klaget på håndverkertjenester, ifølge Flønes er det en gjenganger.

— Det er useriøse aktører, og ofte uklare eller dårlige avtaler, sier Flønes.

Slik ser klagestatistikken ut for 2013:

1. Bilhandel, 10.819 henvendelser

2. Diverse om tjenester, 5630 henvendelser

3. Husleie, 5036 henvendelser

4. Diverse om varer, 4067 henvendelser

5. Håndverkertjenester, 3692 henvendelser

6. Bruktbolighandel, 3240 henvendelser

7. Klær og sko, 2655 henvendelser

8. Mobiltelefon, 2575 henvendelser

9. Møbler, 2458 henvendelser

10. Byggevarer, 2247 henvendelser

Nesten 100.000 nordmenn ber Forbrukerrådet om råd hvert år. Antallet har gått ned litt fra 2012.

40 prosent som kontakter Forbrukerrådet er i tvist, 45 prosent har ennå ikke klagd, og noen få ønsker generelle råd og tips.

Les også: Dette krangler leietager og huseier mest om

Utett bad

Ifølge en rapport fra Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) klager en av fire boligkjøpere på kjøpet. Klagene dreier seg hovedsakelig om tilstanden på boligen. De fem viktigste klageårsakene i synkende rekkefølge:

— Utett bad

— Fuktskader i taket

— Elektrisk anlegg

— Uriktige opplysninger om felleskostnader/økning av felleskostnader

— Manglende godkjenning av rom for varig opphold

I overkant av 80 prosent av selgerne tegner eierskifteforsikring, mens under halvparten tegner kjøperforsikring, ifølge NEF.

Les også: Da rottene skulle fjernes, ble det oppdaget flere feil

Unngå feil

Sintef mener mange boligeiere har dårlig innsikt i hva de bør sjekke og vite om boligene før de handler.

Sintef Byggforsk har nylig gitt ut en visningsguide «På visning», der de går gjennom hva man som bør sjekke før man kjøper.

Det er tre store spørsmål du søker svar på når du er på visning, ifølge boken. «Må det byttes eller repareres? Blir det dyrt? Blir det vanskelig?»

Ifølge Sintef er dagens takstrapporter ikke alltid tydelige når de beskriver skader og mangler ved boligen. Formuleringer som «området ligger utenfor takstmannens kompetanse og er ikke vurdert» forekommer altfor ofte.

Står det «bør undersøkes nærmere», så vil dette kunne brukes mot deg hvis du oppdager feil senere. Står det «fra byggeår» i taksten, forutsettes det at kjøperen selv forstår at noe må byttes ut. Hint om skader gjør at det ikke er mulig å klage i ettertid.

Les også: Dette badet måtte rives helt opp

Vinne frem med krav

Det er to hovedveier for å vinne frem med krav etter boligkjøp, ifølge Dag Are Børresen i Help Forsikring.

— Hvis boligen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen kunne regne med ut fra kjøpesum og forholdene ellers. Det er da snakk om skjulte feil som ingen trenger å ha visst om. Tommelfingerregel: Jo nyere og flottere bolig, jo mindre skal til for å få medhold.

— Det skal mindre til å vinne frem med krav hvis du kan sannsynliggjøre at selger har holdt tilbake opplysninger du burde ha fått før du la inn bud. I tillegg er det avgjørende at du, objektivt sett, ville handlet annerledes om du hadde riktig kunnskap. Det vil si at du hadde lagt inn et lavere bud, eller latt være å by.

— Hvor lite eller mye som skal til, avhenger av hvilke forventninger som er skapt i prospekt, på visning, i den konkrete saken. Normalt snakker man om mer enn en sprukken flis på badet. Derfor er det viktig å finne ut hva som er årsaken til at flisen er sprukket. Ligger det en fuktskade bak, kan det være en alvorlig sak, likevel. Derfor er det viktig å finne ut hvem som har bygget badet, og når dette ble gjort.