– Vi mener at dette kan representere en fare for forbrukerne. Eiendomsmeglerne ønsker seg åpenbart en rolle der de sitter på alle sider av bordet, men med minimalt ansvar når alvorlige problemer inntreffer, sier Thomas Bartholdsen, fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet i Forbrukerrådet.

Sveinung Hedding-Valvik, banksjef i DNB Vest-Agder har tidligere uttalt at mange har behov for å få hjelp og rådnår de skal kjøpe bolig. Derfor iverksetter DNB et pilotprosjekt i Kristiansand hvor de skiller ut noen eiendomsmeglere fra DNB Eiendom, som kun skal jobbe med å gi boligkjøpere råd i jakten på nytt hjem. Det er dette Bartholdsen i Forbrukerrådet nå advarer mot.

Les også Slik vinner du budrunden

– En eiendomsmegler er en markedsfører for selger for å oppnå raskt salg med liten arbeidsinnsats til en høy pris. Når meglere også blir boligkjøperrådgivere, får de blant annet inngående kjennskap til kjøpers tåleevne ved budrunder. Dette er en rolleblanding som kan føre til problemer, sier han.

Det er mye å ta stilling til i forbindelse med en bolighandel. DNB vi hjelpe kundene sine med vanskelige spørsmål. Foto: Foto: NTB Scanpix

Avviser rolleblanding

Sveinung Hedding-Valvik i DNB avviser rolleblandingen, og sier at de nye rådgiverne ikke skal sitte fysisk sammen med eiendomsmeglerne.

– Dette er nøytrale kjøpsrådgivere som ikke har egeninteresse i hvilken bolig kunden kjøper. Og nettopp for å unngå rolleblanding, sitter de sammen med de andre rådgiverne i banken og gjør mye av den samme jobben som bankrådgivere tidligere gjorde, men med høyere kompetanse, forklarer han.

Mener meglere mangler kompetanse

Men Bartholdsen mener at eiendomsmeglere ikke har kompetanse på bygg eller på fremtidige boligpriser, og er dermed skeptisk til konsekvensene om boligkjøpere lytter til deres råd. Han etterlyser også svar på hvilket ansvar DNBs boligrådgivere påtar seg.

– Jeg kan blant annet vise til eksempel fra Stavanger, hvor meglere for få år siden hauset opp markedet. Men så endte det med at fortvilte boligkjøpere måtte selge med tap fordi de lyttet til meglernes smådommer, sier han.

Les også Slik får du råd til oppussingen

Denne problemstillingen avviser banksjefen i DNB Vest-Agder.

– Dette er tvert i mot en trygghet for boligkjøperne, slik at de kan forsikre seg om at de handler på et så godt grunnlag som mulig. Rådgiverne skal hjelpe kundene til å stille de rette spørsmålene til selgende eiendomsmegler, og ikke gi råd om konkrete boliger eller områder. Det må kunden selv finne ut av.

Det er mye å ta stilling til i forbindelse med en bolighandel. DNB vi hjelpe kundene sine med vanskelige spørsmål. Foto: Foto: NTB Scanpix

– Vær oppmerksom

Bartholdsen mener likevel at forbrukere bør være oppmerksomme på at meglere kan dytte bankens lån på forbrukere, og at bankens ansatte vil dytte meglertjenester på boliglånskunder.

– I fjor avslørte media at meglere faktisk betalte ansatte i banker «per hode» når de kapret salgsoppdrag for meglerne. Det endte med at Finanstilsynet grep inn og konkluderte med at slikt er forbudt, sier Bartholdsen.

Tilbud til egne kunder

Hedding-Valvik sier at deres gratistilbud er til kunder som allerede har fått finansiering gjennom DNB, og som er på boligjakt.

– Vi skal ikke pushe på dem nye lån eller konkrete boliger, men hjelpe med vanskelige spørsmålene rundt bolighandel. Og det gjør vi uavhengig av hvilken eiendomsmegler som formidler boligen de er interessert i, forklarer banksjef i DNB Vest-Agder.