Likevel mener dagens barn og unge at de alle har muligheter, både gutter og jenter tenker de kan bli det de vil. At kvinner tjener mindre enn menn synes de er urettferdig. Disse barna er fremtidens ledere, gründere og investorer, og de trenger å styrkes enda mer i troen på at de faktisk kan endre verden.

Hva er et forbilde? Et forbilde kan være en superhelt på film som redder hele verden, men det kan også være noen som er langt tettere på oss i hverdagen. Et familiemedlem, en nabo, noen i vennekretsen, en lærer eller en forelder i klassen.

Økning av kvinner

Med #HunInvesterer belyser vi de økonomiske forskjellene mellom menn og kvinner i Norge. Selv om vi fortsatt har en lang vei å gå, ser vi etter flere år med #Huninvesterer at det skjer en hel del på flere områder. I løpet av to år fikk vi like mange nye kvinnelige aksjeeiere i Norge som vi tidligere hadde brukt 20 år på å oppnå. Siden lanseringen i 2019 har vi fått 14 prosent flere kvinnelige gründere, og 275 prosent nye kvinnelige fondseiere. Dette er mange nye rollemodeller!

Andrea Madelen Mosvold Hogga er autorisert finansrådgiver i DNB, og er opptatt av folks privatøkonomi, investeringer og eiendomsmarkedet. Hun har bachelor i rettsvitenskap, og økonomi og administrasjon. Hver sjette uke skriver hun i Abito. Foto: Damares Stenbakk / Fædrelandsvennen

Hvorfor er det viktig at kvinner (og menn) er et forbilde, som en god leder, investor eller gründer? En studie viser at mangelen på kvinnelige rollemodeller er en stor barriere for likestilling. Mangelen på kvinnelige toppledere signaliserer til andre kvinner at vi mangler ferdighetene som skal til for å lykkes. Da er det et aldri så lite paradoks at kvinnelige ledere faktisk blir vurdert som mer effektive enn mannlige ledere av andre.

Så ja, vi trenger rollemodeller i alle varianter. Vi må vise frem hva vi får til og fortelle om det vi gjør slik at andre kan følge etter.

Betydningen av forbilder

En annen studie som forteller om viktigheten av forbilder viste at i en klasse med elever hvor flere mødre var gründere, var det en klar forskjell på om jentene i klassen selv valgte å bli gründere når de ble voksne. Det å ha mannlige gründere i nærheten i oppveksten hadde ikke samme betydning for valgene jentene tok.

Jeg har undervist i økonomi ved flere skoler i Kristiansand. Både barneskoler, videregående og folkehøyskoler. Fra bygglinjen til frisørlinjen. Det alle klassene hadde til felles var at det var markante forskjeller på de som hadde snakket om økonomi hjemme, og selvtilliten de hadde til å rekke opp hånden i fellesskapet og snakke høyt om sine tanker om økonomi og sine ambisjoner. Som våget å ta plass. Hvem som ristet ivrig på hodet når jeg spurte om sparegrisen hadde renter. Noen lurte på om vi skulle dele ut penger på skolen, mens andre lurte på hvorfor vi skatter i Norge når vi har oljefondet.

Førstegangskjøpere

Dette er også noe jeg ser igjen på førstegangskjøpere av bolig. Ikke nødvendigvis størrelsen på egenkapitalen, men innsatsen bak. Hvem som har et forhold til pluss og minus. Det kan også være en indre motivasjon, en selvtillit rundt hvordan de har spart eller tanker om framtiden. Vi merker hvem som har hatt økonomiske forbilder gjennom oppveksten. Vi merker hvem som kun får penger til for eksempel boligkjøp, og de som også selv sparer og har et bevisst forhold til økonomi. Dette er en kunnskap og selvtillit som ikke kan måles i kroner og øre, og som varer livet ut. Kanskje helt til neste generasjon.

Så snakk med barna om økonomi. Vær et forbilde for neste generasjons investorer, gründere og ledere.