Betongvillaen på godt over 300 kvadratmeter ligger og skuer utover lyngheiene i vest.

Hele langveggen har vinduer fra gulv til tak.

— Utsikten er som et maleri i stadig forandring, sier Karianne Vikse.

Utsikten er også ektemannens jaktterreng, han har faktisk skutt hjort fra hagen.

Du vil ikke tro dette huset:

Fikk tomt i bryllupsgave

Det er åtte år siden Karianne og Kristian Vikse flyttet fra et trangt byggefelt i byen og bosatte seg midt i hjortelandskapet.

LANDSKAP: To etasjer og en grunnflate på godt over 300 kvadratmeter gir god boltreplass for familien på fire. Huset er tegnet av arkitekt Bjarne Gjerde. Foto: Irene Jacobsen

Utrolig nok bor de bare ti minutt fra sentrum av Haugesund, Indre Kai, sildejazz og filmfestival.Kristian vokste opp et par hundre meter lenger unna. Hustomten fikk de i bryllupsgave av foreldrene hans.

— For noen er drømmen å bo tett, å dele grillpølsene med naboene. Vi drømte fred og ro og mye natur, sier Karianne.

Gjorde om den vakre villaen til generasjonsbolig:

60-tallsfunkis

Huset er resultatet av et storstilt familieprosjekt. Kristian og Karianne gikk i gang og planla huset da barn nummer to ble født.

EGEN WOODWALL: Kjellerstua er ei tv-stue, med prosjektor i taket og bildet på hele veggen. «Tømmerveggen» er Karianne sin egen Woodwall. Det gikk med fire tuber lim og 370 bjørkeskiver.  Foto: Irene Jacobsen
INDUSTRITRAPP DE LUXE. Under stålbelegget gjemmer det seg en helt vanlig tretrapp av den rimelige sorten, men det er det ingen som ser lenger. Stålbelegget brukes vanligvis på båter, det er sklisikkert, men kreves fingerferdighet og godt håndlag med materialet for å få det fint. Foto: Irene Jacobsen

Midt i babybobla ble drømmehuset skissert og tegnet.De visste veldig godt hva slags hus de ønsket seg, men det var først da hans bestefar, arkitekt Bjarne Gjerde, fikk tegningene mellom hendene at bygget virkelig tok form.

Ikke bare økte arkitekten grunnflaten med 180 kvadratmeter, men han satte også sitt særpreg på det.

I Haugesund har Gjerde tegnet mange offentlige bygg, næringsbygg og privathus.

— Vi ønsket at han skulle gjøre det som er så typisk han, at han skulle bruke de samme materialene som han har hatt i mange offentlige bygg. Han er rå på 60-talls funkis og vi hadde veldig sansen for måten han lar dragerne være synlige både inne og ute. Og rå betong får jeg jo nesten ikke nok av, innrømmer Karianne.

EGET DESIGN: Kristian sveiste trapperekkverket ferdig lille juleaften samtidig som pinnekjøttet ble lagt i bløt. Foto: Irene Jacobsen
GULLTAPET OG BETONGGULV: Det eneste de har gjort siden huset ble bygget er å rive vekk parketten på soverommet for å få frem betonggulvet som ligger under. Nattbordkrakken stammer fra skomakerverkstedet til Kariannes farfar. Foto: Irene Jacobsen

At huset ble nesten dobbelt så stort som det de selv hadde tenkt seg er de glade for i dag.Arkitekten argumenterte for å gjøre det større, mer funksjonelt – sørge for at arealet ikke forsvinner når du møblerer.

Midt i oppussingen bestemte de seg for at de to øverste etasjene måtte fjernes:

Elsker betong

Halve huset er i betong, betongarbeidet var det Kristian og faren som gjorde.

BETONG: -Ubehandlet betong gir et røft og industrielt innslag i interiøret, det forsterkes blant treverk og glatte overflater. Jeg digger strukturen, fargen og det harde materialet mot det myke. Betong holder seg like fint livet ut, sier Vikse. Foto: Irene Jacobsen
TAR DET MAN HAR. Badet i hovedetasjen ligger innenfor foreldresoverommet. Kristian har laget baderomsinnredningen av en rørstubb som lå igjen ute på byggeplassen. Foto: Irene Jacobsen

At far er forskalingssnekker var heller ingen ulempe når det skulle gjøres etter gamlemetoden, med jenrnbinding og synlige stag i den rå betongen.Mange har etterpå lurt på når skal dere egentlig sparkle og pusse betongveggene, men det har de ingen planer om.

Det er strukturen og fargen i betongen som er hele poenget.

INDUSTRIELT: Hjemmekontoret går i samme fargeskala som resten av huset, her med fokus på gull, bjørk og kobber. Foto: Irene Jacobsen

Et snekkerfirma reiste huset og satte inn vinduene, inne har de gjort alt unntatt elektrikerarbeidet og maling av de største rommene selv.Karianne har blogget om huset og interiøret i mange år, og etter hvert også etablerte firma som en spin-off av blogglivet.

Men eget interiør er omtrent akkurat det samme som da de flyttet inn for åtte år siden.

Det eneste de har gjort er å fjerne parketten på soverommet og tatt fram betongen som lå under.

BIRI: Den tradisjonelle Biri-tapeten er valgt både fordi den er en av 60-talls klassikerne, men også for å lune og gjøre det litt mykere i kantene. Foto: Irene Jacobsen
STØPT VEI. Sommerens hageprosjekt har vært å støpe vei. Foto: Irene Jacobsen

— Etter åtte år kan jeg faktisk si at det er ingen ting jeg har lyst å endre på. Moter og trender kommer og går, bare siden vi flyttet inn har kobber og gull vært in i to omganger. Jeg har alltid levd med det og kommer til å gjøre det i framtiden også. Det er for mye mas å drive med oppussing, planen var å skaffe oss et hus om ikke trengte jevnlig vedlikehold og oppussing. Velger du byggematerialer som tåler at tiden går, som står seg gjennom motebølger og trender, så sparer du deg ikke bare masse penger, men også tid. Lyset er utnyttet maksimalt:

Klassikeren som var ammestol

Deres egen innredning er en salig miks av designklassikere, møbler fra Fretex, Ikea, oldemors stue og farfars verksted.

KLASSIKERE. - Jeg klarte ikke velge, sier Karianne Vikse om at hun har flere ulike designklassikere rundt spisebordet. Foto: Irene Jacobsen

At ting har en historie synes Karianne er gøy.Gode historier gjemmer seg ikke bare bak farfarens skomakerkrakk, men også bak Eames-gyngestolen som snart finnes i annet hvert hjem i Norge.

STINGRAY: Gyngestolen ser ut som fisken den er oppkalt etter, men du trenger litt plass for å huse den i stua. Karianne har god plass til sin Stingray. Foto: Irene Jacobsen

— Bakgrunnen til gyngestolen er til og med litt rørende, synes Karianne. En av de som jobbet i verkstedet der de lagde stolen til Eames, var også en høygravid kvinne. Gyngestolen laget han som en ammestol til henne.- Sånne ting liker jeg! Det forklarer også hvorfor noen møbler blir klassikere. De har en funksjon mer enn bare et utseende. Det er litt som med gode hus, gode hus trenger ikke pusses opp hvert femte år for å fungere.