Hjelp, jeg tror jeg er lurt….?

Slik begynte en mail jeg fikk en lørdag for noen uker siden. Det var en venninne som hadde handlet på Finn.no. Endelig hadde drømmekjolen dukket opp. Denne muligheten måtte benyttes. Selv om det skurret litt og det ikke var rett fram, da selger ikke brukte Vipps selv og insisterte på forskuddsbetaling, så ble pengene overført. Selger skulle sende kjolen, men kvittering og sporingsnummer kom aldri som avtalt.

Publisert: Publisert:

Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

  • Sveinung Hedding- Valvik

I november og desember handler vi på finn.no og butikker på internett som aldri før. Vi kommer garantert til å gjøre dette også i januar når salget fortsetter. Vi som forbrukere er blitt vant til at alt alltid er på salg og kan leveres hurtig. Hele verden og alle verdens butikker er på plass i stuen vår, rett i hånda, mobilen, overalt.

Nye handelsplattformer dukker opp, og med det også nye muligheter for kriminelle. De aller fleste av oss ønsker å stole på mennesker. Men dessverre så er det noen som utnytter dette, når lysten blir for stor på noe man har ønsket seg eller egentlig ikke har råd til. Hvem av oss har ikke engang kommet over et genialt produkt til en pris som er altfor lav, men som man bare må kjøpe likevel.

Selv kjøpte jeg en liten projektor som kunne være grei å ha med på tur. Om den ikke var all verdens tenkte jeg at det går fint. Det er jo bare et alternativ til en liten mobilskjerm. Den viste seg å være så dårlig at selv med masse godvilje så er den helt ubrukelig. En 1000-lapp ut av vinduet og ikke minst masse irritasjon over hvor dum man kan være. 

Her kunne jeg fortsatt å ramse opp masse bommerter, duppeditter som har tatt fyr (heldigvis var vi hjemme), konas nydelige superbillige sommerkjoler bestilt fra Kina. Lagd av et forferdelig syntetisk stoff i andre farger enn på bildene, og ikke minst masse merkevarekopier som framstår som ekte vare. Hvis man da i det hele tatt får varen levert.

I DNB opplever vi hovedsakelig tre former for svindel ved kjøp på nett. 

  1. Du får ikke varen levert.
  2. Varen viste seg å være falsk
  3. Det dukker opp ukjente belastninger på kortet i ettertid. 
Les også

Fastrente, noe for deg?

Bruk kredittkort

Har du ikke gjort som min venninne og brukt bankoverføring, er vi heldige i Norge og har god beskyttelse hvis vi har handlet med kredittkort.

Kredittyter (banken/kortutsteder) kan fort være på din side om du er lurt. Det stiller noen krav til hva du må gjøre selv. Du må ha handlet på kreditt av en næringsdrivende, det må være en feil eller mangel og du må ha prøvd å løse saken selv.

Det mest kjente eksempelet er faktisk musikkfestivaler som går konkurs hvor billettene er kjøpt med kredittkort. På Sørlandet var det mange som opplevde dette da Hovefestivalen gikk konkurs i år. Jeg hadde også en kompis av den gamle skolen som opplevde å ikke få pengene tilbake når Fly Nonstop gikk konkurs, da han hadde betalt kontant. Han har nå selvsagt fått seg et kredittkort og fikk en lærepenge om at kreditt ikke nødvendigvis er dumt i alle tilfeller. 

Les også

Den viktige overtakelsen

Ble lurt

Hvordan gikk det så med min venninne? Hun ble lurt. Kjolen dukket aldri opp. Banken ble kontaktet, men pengene var allerede ført ut. Den mottakende banken ble gjort oppmerksom på at kontoen brukes til svindel og satt inn tiltak mot kunden der. Men hun vil nok bare fortsette med en ny konto i en ny bank. Saken må anmeldes og det må tas ut forliksklage da lite tyder på at vedkommende både kan og vil gjøre opp for seg. 

For oss alle er det mye læring i slike hendelser. Hva skal vi tenke på, hva skal vi gjøre for å unngå å gå i fella? Vi har jo ikke lyst til ikke å få tak i drømmekjolen, når den dukker opp som troll i eske. 

Handler du av en person på Finn.no sjekk bakgrunn grundig. Er det referanser på personen, og sjekk om personen har egen Vippskonto (må legitimere seg med BankID). Har han eller hun flere gode referanser og har vedkommende vært lenge på finn.no, kan det være signaler om en trygg handel. Det kan også være lurt å insistere på at varen sendes postoppkrav. Betal eventuelt gjerne et lite beløp for frakten slik at du ikke mister alt om uhellet er ute og man blir lurt. 

Tenk deg godt om

Det er også flere ting man kan gjøre for å sikre seg fra å bli lurt om man ønsker å handle på nettet. For det første, høres tilbudet for godt ut til å være sant, så er det sannsynligvis det. For det andre, sjekk opp nettbutikken du skal handle i. Er den lett å komme i kontakt med, er det telefonnummer eller kun kontaktskjema. Du kan Google butikken eller sjekke forbrukerrådets liste over butikker som er falske. Det tredje er å handle i kjente butikker eller i butikker du har brukt tidligere, og som har levert varene. Hvis du i tillegg bruker kredittkort slik at du sikres kredittkjøpsrettigheter, så er du på rimelig trygg grunn.

Et annet godt råd er å tenke seg om to ganger. Trenger jeg produktet eller er dette noe som egentlig kun genererer transport ofg søppel?

Har du gjort alt dette så mangler du egentlig bare et 100 % sikkert triks for å sørge for at du får med deg den varen du ønsker hjem: Gjør som svigermor, kjenn og føl på varen i den lokale butikken. Aller helst en som er i sykkelavstand så det er enkelt å stikke innom om det skulle være noe. Til og med bilen har hun kjøpt så nær at hun kan sykle hjem fra service. Dette er hun superfornøyd med, og ikke minst med servicen på det lokale verkstedet. Å handle lokalt og kortreist blir sjeldent feil. Noen ganger litt dyrere, men om vi handler litt mindre av det vi ikke trenger så gjør vi både lokalt næringsliv, lommeboka og miljøet en tjeneste. 

God jul!

Publisert: