- Bildene er det første man ser og er derfor svært viktige på Instagram. Men for å nå til topps i Abitos kåring, så må man også være en åpen og ærlig person som opptrer skikkelig, sier Hanne Rom Havaas.

Lyngdølen står bak instragramkontoen «@hanneromhavaas», og hun har selv erfart hvilken unik mulighet Instagram er om man vil nå ut til et bredt publikum, både av private lesere og potensielle samarbeidspartnere.

- Mange av de største kontoene i Norge gjør jo business ut av det, men det blir viktigere og viktigere med tydelighet. Hvis du for eksempel viser bilder på kontoen din av produkter du har fått sponset eller har andre bindinger rundt, skal det merkes med annonse, forklarer Hanne.

- Bildene er det første man ser og er derfor svært viktige på Instagram. Men for å nå til topps i Abitos kåring, så må man også være en åpen og ærlig person som opptrer skikkelig, sier jurymedlem Hanne Rom Havaas. Foto: privat

Mange vil med

Eventansvarlig i Fædrelandsvennen, Helene Abusdal, forklarer at kåringen er et resultat av mange henvendelser etter Abitos forrige trendaften i mars i år.

- Da kåret vi Sørlandets mest inspirerende instagramkonto, men i etterkant fikk vi mange henvendelser fra andre steder i landet. Det var mange som ikke hadde tilhørighet til Sørlandet, men som ønsket å være med. Så dette er rett og slett et svar på en etterspørsel om en nasjonal kåring som alle i hele landet kan være med på, sier hun.

Abito er Fædrelandsvennens boligsatsing, og Abusdal forteller at event er en måte å møte leserne på utenfor de tradisjonelle kanalene.

- Vi ønsker å ta innholdet vårt ut flere steder, fordi vi ønsker å skape engasjement og være tett på der folk er. Og når det gjelder bolig og interiør, så kan det nesten virke som det er en umettelig interesse, forklarer Helene Abusdal.

Allerede stor interesse

Line Raaen Osmundsen, redaktør i Abito, sier at vårens arrangement trakk drøyt 500 tilskuere og hun håper på enda flere denne gang.

- Ja, vi har allerede solgt mange billetter og merker stor interesse, sier hun.

Hun er også ansvarlig for Abitos egen instagramkonto med drøyt 65 000 følgere, og har en tett dialog med mange av dem.

- Vi vet at vi har mange lesere fra hele landet. Vi ønsker å være en viktig aktør på landsbasis innen vårt segment, og Instagram er en super måte å ha en god dialog med våre lesere på, sier Raaen Osmundsen.