– Vi har lenge sett at boligkjøpere har et enormt behov for å få hjelp, råd og tips når de skal kjøpe bolig. Dette skal vi nå gjøre noe med, sier Sveinung Hedding-Valvik, banksjef i DNB Vest-Agder.

Banken hans lanserer i disse dager en gratis kjøpsrådgivningstjeneste for boligkjøpere, enten de er førstegangskjøpere eller erfarne på boligmarkedet. Tjenesten, som i første omgang et pilotprosjekt i Kristiansand, skal sørge for at bankens kunder kan få all den personlige kjøpshjelpen de trenger i jakten på boligdrømmen.

Rådene skal dreie seg om det kundene lurer på innen bolighandel. Egenerklæringsskjema, tilstandsrapporter og heftelser er eksempler på viktige dokumenter boligkjøpere bør sette seg godt inn i. Boligkjøpere som ønsker det, kan nå få hjelp til å forstå disse på aktuelle prospekter de ser på, samt få råd om hva de bør være ekstra oppmerksomme på under visning. De skal også få konkrete tips om strategi rundt budgivning.

– Vi er opptatt av å være innovative – så vi er både stolte og spente, sier han.

Les også: Slik vinner du budrunden

Rådgiverne skal ha meglerbakgrunn

– Vi har skilt uten noen av våre mest erfarne meglere, som fra nå av bare skal jobbe med å gi kundene våre detaljerte og personifiserte råd i jakten på sitt nye hjem. Deres erfaringer og kompetanse skal sikre at kundene får trygge, gode råd med seg inn i bolighandelen, sier banksjefen.

Dersom kunden vurderer en bolig solgt via DNBs egne meglerkanaler, har rådgiverne klare instrukser om at de ikke skal gi råd angående strategisk budgivning. Da blir det mer generelle råd og tips om hva man bør være oppmerksom på og se etter.

Les også: Boligselgere kan fort gå glipp av mange hundre tusen kroner

– Vi skal ha klare linjer og ikke blande roller der vi kan bli mistenkt for å presse prisene opp på objekter vi selger. Kundene skal alltid være trygge på at vi gir gode råd de kan stole på, sier han.

– Veldig gode tilbakemeldinger

Pilotprosjektet ble i stillhet sparket i gang i januar, og initiativtaker og daglig leder Alex Modahl i DNB Eiendom Vågsbygd, sier at de kundene de til nå har hjulpet, har gitt dem fantastiske tilbakemeldinger.

– Vi har fått veldig, veldig gode tilbakemeldinger. Vi tror dette kommer til å bli en tjeneste folk virkelig kan dra nytte av, sier han og fortsetter:

– Og det er nok spesielt budgivningsstrategi vi kommer til å få mye spørsmål om. Budgivningen er en regulert prosess der det er viktig å sette seg inn i detaljene før budrunden starter. Vi skal hjelpe kundene våre til å være godt forberedt når de legger inn bud, fortsetter han.

Les også: Dette må du vite om boligannonsen før du kjøper bolig

– Flere snuser på dette

Dag Thomassen, markedssjef i Sørmegleren, sier at hans bedrift har meglere som bytter på å sitte i Sparebanken Sør for å gi folk råd på alt de lurer på innen boligkjøp.

– Så DNBs rådgivning er ikke noe revolusjonerende. Men vi har ikke råd til å ha egne meglere som ikke skal selge boliger, sier han.

Boligkjøpsrådgivning har vært tilgjengelig «i det små» i flere år, ifølge Carsten Pihl, forbrukerrådgiver hos Norges Eiendomsmeglerforbund.

– Men det siste halve året har vi sett at de tradisjonelle kjedene også begynner å snuse på dette. Først ut var Krogsveen som i fjor kjøpte opp en eksisterende boligkjøpsrådgivertjeneste og bygger ut denne.

Han synes ikke det er overraskende at andre kjeder som DNB, nå følger etter.

– Jeg tror nok at vi i framtida vil se en større spredning i tilbudene rundt bolighandel, fordi folk har ulike behov. Noen vil klare alt selv, andre vil ha hjelp til nærmest alt. Boligkjøpsrådgivning for kjøpere, og nettmegling og selge-selv-løsninger for selgere er eksempler på slik utvikling, sier han.