– Jeg har ofte blitt hentet inn som takstmann når en leilighet skal selges igjen etter noen år, og da har jeg gjerne avdekket feil som burde vært utbedret allerede da leiligheten var ny, sier Henrik Løvdal i Takst og Energidoktoren.

Denne erfaringen var utgangspunktet for at flere takstmenn nå systematiserer et opplegg hvor de tilbyr boligkjøpere å være med som en uavhengig og nøytral takstmann, både under forhåndsbefaring og under selve overtakelsen.

Les også Selge boligen? Les dette.

– Problemet er at vanlige boligkjøpere ikke har kompetanse til å avdekke feil og mangler som burde blitt utbedret før overtakelse. Mange ganger blir disse manglene først synlige etter en stund, og da kan toget være gått i forhold til reklamasjon, sier han.

Våtrom er mest utsatt

Løvdal forteller at fallforholdet til sluken i våtrom er en av de vanligste feilene som gjerne ikke kjøperne oppdager selv, og det kan føre til store skader på sikt.

– Det er også ofte misforståelser rundt hvordan arbeidet i våtom skal utføres. Mange håndverkere gjør det slik de alltid har gjort det, og har rett og slett ikke satt seg godt nok inn i dagens regler.

Norges Eiendomsmeglerforbund mener det er en god løsning at takstmenn i større grad blir med på befaring og overtakelse av nye leiligheter. Foto: Foto: NTB Scanpix

Videre hevder han at mange boligkjøpere heller ikke er godt nok informert om hva kjøpekontrakten faktisk innebærer.

– Vi kan gå gjennom kontrakten og har kompetanse til å se at kunden faktisk får det han har kjøpt. Det er slettes ikke slik at vi alltid finner feil, men samtidig ser vi stadig forskriftsbrudd, selv med store entreprenører.

Et godt tilbud

Kruse Smith er en stor eiendomsutvikler, og kommunikasjonsdirektør Erik Dale ønsker tjenesten velkommen.

– Så lenge det er seriøse takstmenn som blir med på befaringene, er det absolutt ikke noe problem. Det kan i mange tilfeller være enklere, for noen kunder er svært opptatt av både lovverket og hvilke rettigheter de har, sier Dale.

Norges Eiendomsmeglerforbund mener det er en god løsning at takstmenn i større grad blir med på befaring og overtakelse av nye leiligheter. Foto: Foto: NTB Scanpix

Takstingeniør Vidar Aarnes har utviklet kurs og underviser takstmenn som nå skal tilby denne tjenesten. Han mener at dersom feil oppdages allerede før overtakelse, har forbrukerne en langt bedre posisjon for å få feilene utbedret uten store kostander.

– Garantiene som følger med nybygg kan riktignok være gode nok, men som regel må man gjennom en rettslig prosess for å få frigjort midler til å utbedre feil, og det er både tidkrevende og kostbare prosesser, sier Aarnes

Sjekk referansene

Carsten Phil, forbrukerrådgiver i Norges Eiendomsmeglerforbund, sier at det allerede er en del som tar med seg bygningskyndige takstmenn ved overtakelse.

– Jeg synes det er positivt at det nå settes i system, slik at det blir mer tilgjengelig for dem som trenger hjelp. De som vurderer å bruke en slik takstmann bør sjekke at dette er noe denne takstmannen har kompetanse til, og gjerne få referanser fra tidligere kunder, råder Pihl.